نقش آذربایجان در جاسوسی از ایران

به گزارش ایران دیپلماتیک: یونایتد پرس اینترنشنال در یادداشتی با عنوان "جنگ پنهانی ایران با اسرائیل در دریای خزر" نوشت: هشدار یک ژنرال ارشد ایران به جمهوری آذربایجان در مورد نزدیک شدن بیش از حد به اسرائیل گویای نگرانی تهران از آن است که دولت اسرائیل ممکن است از این همسایه شمالی ایران برای پیشدستی در وارد ساختن ضرباتی علیه برنامه اتمی ایران استفاده کند.

یونایتد پرس اینترنشنال افزود: اسرائیل بی سر و صدا با جمهوری آذربایجان نفت خیز و مسلمان نشین ارتباط هائی اطلاعاتی و نظامی برقرار ساخته است که پس از فروپاشی دو دهه پیش اتحاد جماهیرشوری، با نظام سکولار متکی به جدائی دین از حکومت اداره می شود.

یونایتد پرس اینترنشنال نوشت: اسرائیلی ها ضمن فروش مقادیر قابل توجهی تسلیحات و هواپیماهای بدون خلبان به دولت باکو در دریای خزر به استقرار تشکیلات اطلاعاتی خود در مرز با ایران مشغولند. این اقدامات به اسرائیل برای زیر نظرگرفتن ایران، و بخصوص برنامه جنجالی اتمی اش که اسرائیل آن را تهدیدی جدی علیه موجودیت خود می داند، امکان دسترسی به یک پایگاه عملیاتی را فراهم می کند.

یونایتد پرس اینترنشنال افزود: انتقاد غیرعادی روز نهم اوت ژنرال حسن فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران از اسرائیل بخصوص گویای گسترش دامنه جنگ اطلاعاتی اسرائیل با ایران است. فیروزآبادی باکو را به بدرفتاری با شیعیان متمایل به جمهوری اسلامی در جنوب آذربایجان و مجاز شناختن صهیونیست ها در دسترسی به قلمرو مرزی آذربایجان با ایران متهم ساخت.

یونایتد پرس اینترنشنال نوشت: مناسبات میان ایران و جمهوری آذربایجان در سالهای اخیر توام با تشنج بوده است که بیشتر به عملیات پنهانی ایران در جمهوری آذربایجان نسبت داده می شود. جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۷ ۱۵ ایرانی و آذری را در اتهام جاسوسی برای تهران در باره منافع اسرائیل، آمریکا و انگلیس، از جمله تاسیسات نفتی، و توطئه برای کسب قدرت، مجرم شناخت.

یونایتد پرس اینترنشنال مدعی شد: مقامات آذربایجان در سال ۲۰۰۸ همچنین با کمک موساد، تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل، عملیاتی را خنثی کردند که نیروهای حزب الله برای منفجر ساختن سفارت اسرائیل در باکو تدارک دیده بودند.