به گزارش افکارخبر به نقل از  فارس، نشریه روسی "چشم‌انداز شرق جدید" در یادداشتی به قلم "ویکتور تیپوف" تحلیل‌گر برجسته روس نوشت: آنکارا بجای اینکه در خصوص سرنگونی جنگنده روسیه معذرت‌خواهی و اظهار تأسف کند، روسیه را تجاوزگر و متخاصم خواند که قطعاً این اقدام تحریک‌آمیز و بسیار خطرناک عواقب جبران‌ناپذیری برای ترکیه به همراه خواهد داشت، چراکه "سوخو 24" وارد حریم هوایی ترکیه نشده و مأموریت آن بمباران کاروان‌های حامل نفت داعش در خاک سوریه بود که مقصد نهایی آن‌ها ترکیه بود. اما جنگنده "اف-16" ترکیه در اقدامی عجیب آن را در خاک سوریه منهدم کرد و این اقدام به گفته ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) به معنای جنگ علیه روسیه است. پوتین اقدام ترکیه را "خنجر از پشت" تعبیر کرد.

نویسنده روس افزود: «سرنگونی جنگنده روسیه از سوی دولت ترکیه حماقت بزرگی است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند اشتباهی باشد. چنین اقدامی ناشی از طبیعت و ماهیت دولت فعلی ترکیه به رهبری  رجب طیب اردوغان است که خود را سلطان قلمداد کرده و سعی دارد امپراتوری عثمانی را در خاورمیانه احیاء کند و همچنان از گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و غیره در کنار قطر و عربستان به سرکردگی آمریکا حمایت می‌کند. ازنقطه‌نظر تاریخی، ترکیه همیشه به تجاوز و اخذ تصمیمات نسنجیده گرایش دارد؛ فقط کافی است نسل‌کشی ارامنه را به خاطر بیاوریم که در آن روزها ترکیه میلیون‌ها ارمنی را بدون هیچ گناهی قلع‌وقمع کرد. در سال 1941 ترکیه در انتظار چنین اقدامی (نسل‌کشی روس‌ها) به کمک هیتلر برای روس‌ها بود که روسیه در نبرد استالین موفق شد بر هیتلر پیروز شود. از آن زمان به بعد ترکیه به عضویت ناتو درآمد و سیاست ضد روسیه را در پیش گرفت. در سال 1974 ارتش ترکیه به قبرس نیز حمله کرد که منجر به تقسیم این دولت به دو بخش شد.»

تیپوف خاطرنشان کرد: «آنکارا اخیراً نیز با حمایت از اوکراین در مسئله کریمه دشمنی خود را به روسیه نشان داد. این در حالی است که دولت روسیه به تاتارهای کریمه که تحت پوشش ترکیه هستند حق‌وحقوق کامل یک شهروند روس را ارائه داده است. اقدام خصمانه دولت ترکیه در طرفداری از شورشیان چچن نیز بماند، زیرا خون هزاران انسان بی‌گناه در دستان دولت ترکیه است. اکنون روسیه بیش از هرزمانی دیگری می‌فهمد که چرا کشورهای اروپایی مخالف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هستند. چراکه دولت اردوغان با فرهنگ اروپا فاصله زیادی دارد. نقض حقوق بشر، نسل‌کشی کردها و بی‌احترامی به دیگر فرهنگ‌ها از خصوصیات اردوغان است. اردوغان با حمایت از تروریست‌ها جنگ داخلی را در سوریه شعله‌ور کرد و هدفش از این اقدام الحاق سرزمین‌های شمالی سوریه به ترکیه است که ترکمن‌ها در آنجا به‌صورت فشرده ساکن‌اند منظور همان ترکمن زبان‌های هستند که از امپراتوری عثمانی جدا شدند.»

به گفته وی، حتی اگر فرض کنیم جنگنده روسی برای چند ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شد، بازهم این دلیلی برای سرنگونی "سوخو-24" نخواهد بود. زیرا این جنگنده متعلق به روسیه است که روابط گسترده‌ای با ترکیه دارد و مهم‌تر از این، ترکیه تصمیم دارد روابط خود را در سطح همه‌جانبه با روسیه گسترش دهد. جنگنده روسی هیچ‌گونه تهدیدی برای ترکیه نداشت و هدف آن بمباران مواضع تروریست‌ها بود که خاورمیانه را به هرج‌ومرج تبدیل کردند. نکته جالب اینجاست که چندی بعد از سرنگونی "سوخو-24" دولت اوباما اعلام کرد که ایالات‌متحده هیچ‌گونه ارتباطی با این حمله هوایی ندارد و این بدین معنا است که ترکیه در چارچوب ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا دست به چنین اقدامی نزد، بلکه اقدامی خودسرانه برای دفاع از حریم هوایی بود اما دفاع در مقابل کدام کشور؟! پاسخ روشن است. اردوغان از خریداری نفت از داعش سود کلانی به جیب می‌زد و حالا که روسیه کاروان نفتی آن‌ها را بمباران کرد خزانه اردوغان و دوستانش به‌یک‌باره خالی شد. بنابراین روسیه بر اساس قوانین سازمان ملل متحد حق دفاع از خود را دارد و مسلماً پاسخ روسیه گذشته از اعمال تحریم‌های اقتصادی، توریسم و غیره علیه ترکیه خشن‌تر خواهد بود:

 

در وهله اول، درصورتی‌که جنگنده‌های ترکیه بر فضای سوریه پرواز کنند روسیه می‌تواند آن‌ها را منهدم کند.

در وهله دوم، روسیه حملات خود را در سوریه تشدید خواهد کرد و تمام راه‌ها و دریچه‌های مواصلاتی نفت داعش به ترکیه را منهدم خواهد کرد زیرا داعش از فروش نفت به ترکیه میلیون‌ها دلار سود می‌کند و روسیه اقدامات جدی و خشن برای قطع راه‌های درآمد تروریست‌ها انجام خواهد داد.

در وهله سوم، روسیه بیشترین کمک را به کردهای سوریه ارائه خواهد کرد.

در وهله چهارم، مسکو هرگونه همکاری با آنکارا را قطع خواهد کرد و تمام پروژه‌های گازی را به حالت تعلیق درخواهد آورد. چراکه اقدام ترکیه قابل‌بخشش نیست و ترکیه در بدترین زمان یعنی در اوج تنش در خاورمیانه دست به این اقدام زد و فضا را متشنج‌تر از قبل کرد. بنابراین ترکیه باید پاسخ اقدام تحریک‌آمیز و خطرناک خود را دریافت کند و روسیه کشوری نیست که به‌راحتی از این موضوع بگذرد.