سیاست نفت ارزان ریاض در مورد روسیه جواب نداد

به گزارش افکارخبر، شرکت‌های نفتی روسیه در حال حفاری بیشتر هستند و این نشان می‌دهد که بزرگترین تولید کننده نفت جهان آماده رقابتی طولانی‌تر با اوپک بر سر به دست آورن سهم بیشتر از بازار است. حتی اگر قیمت نفت به 35 دلار در هر بشکه برسد، صنعت نفت روسیه می تواند به حرکت خود ادامه داد.

در حالی که اوپک برای برگزاری نشست روز جمعه در وین آماده می شود، روسیه یک هیئت نه چندان بلندپایه را برای مذاکرات با اوپک به وین فرستاده است. مذاکراتی که بعید است به توافقی برای هرگونه کاهش تولید منجر شود.

وزرای نفت کشورهای عضو اوپک مکررا اعلام کرده اند که تنها با همکاری تولید کنندگان غیر عضو حاضر به کاهش تولید هستند.

بر اساس اعلام شرکت حفاری اوراسیا دریلینگ، بزرگترین ارائه دهنده خدمات حفاری در خشکی در روسیه و حفاری دریایی در دریای خزر، به رغم افت قیمت نفت به زیر 50 دلار، عملیات حفاری روسیه بر اساس متر، در 6 ماهه نخست امسال نسبت به یک سال قبل 10 درصد افزایش یافته است.

بانک آمریکا مریل لینچ، نیز اخیرا در تحقیقی اعلام کرده: «به رغم کاهش اخیر قیمت نفت، تولید نفت روسیه همچنان در حال سرعت گرفتن است، زیرا تولید کنندگان این کشور به لطف کاهش ارزش روبل و مالیات های پایین حتی در قیمت های پایین نیز سود می کنند.»

به رغم کاهش قیمت ها، مسکو با رساندن تولید خود به رکوردهایی جدید در سال جاری میلادی، اوپک را متعجب ساخته است. این در حالی است که اوپک امیدوار بود تولید تولید کنندگان پرهزینه کاهش یابد.

مسکو با کاهش ارزش روبل، موجب شده تا هزینه‌های صادر کنندگان نفت در این کشور پایین بیاید. در بسیاری از کشورهای تولید کننده عضو اوپک در حاشیه خلیج فارس، ارزش ارزهای ملی بر اساس نسبتی معین با دلار آمریکا تعیین می شوند.

بر اساس اعلام شرکت اوراسیا دریلینگ، بازار حفاری در روسیه مبتنی بر قراردادهای بلندمدت است، و در نتیجه کاهش قیمت نفت در مقایسه با سایر کشورها تاثیر کمتری می تواند بر آن داشته باشد.