به گزارش افکارخبر،سخنگویان دولت و وزارت خارجه آلمان کوشیدند از تحلیل سرویس اطلاعاتی آلمان از نقش مداخله‌جویانه عربستان در منطقه فاصله بگیرند. اداره امنیت داخلی آلمان در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، تصریح کرده بود که عربستان سعودی در بی‌ثباتی منطقه نقش دارد.

 

اشتفان زیبرت و مارتین شفر، در سخنانی جداگانه اعلام کردند که عربستان سعودی یک فاکتور بسیار بسیار مهم در منطقه است. زیبرت سخنگوی دولت گفت: «ما متعهدیم با توجه به این عامل بس مهم، مناسباتی سازنده با عربستان داشته باشیم.»

 

مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه نیز تاکید کرد که دولت آلمان از مساعی عربستان سعودی در متحد ساختن گروه‌های سنی مخالف اسد در سوریه پشتیبانی می‌کند.

 

سرویس اطلاعاتی آلمان روز چهارشنبه گذشته تحلیلی را منتشر کرد که خط‌مشی عربستان سعودی در منطقه را به طور جدی مورد انتقاد قرار می‌داد. در این تحلیل به ویژه به جاه‌طلبی‌های محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان اشاره شده و این که ممکن است او «برای تثبیت موقعیت جانشینی پادشاه، مناسبات عربستان با دیگر پادشاهی‌های خلیج‌فارس را با مخاطره روبرو سازد.»

 

آنتون هوف‌رایتر، رئیس فراکسیون سبزها در مجلس آلمان از این استقبال کرده که سرویس امنیت داخلی آلمان مستقل از نگرانی و اعتراض وزارت خارجه، تحلیل درستی از مواضع و نقش عربستان سعودی در منطقه ارائه داده است.

 

آنتون هوف‌رایتر گفت عربستان سعودی یکی از خطرات بزرگ منطقه است و ایدئولوژی  عربستان سعودی خطری برای صلح جهانی است.

 

رولف مونتزنیش، جانشین دبیر فراکسیون حزب سوسیال دمکرات در مجلس آلمان نیز ایدئولوژی  دولتی عربستان را بخشی از بستر نمو داعش خواند. حزب چپ آلمان خواستار آن شده که دولت بیش از این به عربستان سعودی تجهیزات نظامی ارسال نکند.

 

یادآور می‌شود وزیر خارجه آلمان 2 ماه پیش به ایران سفر کرد و مورد استقبال عجیب و غریب مقامات وزارت خارجه قرار گرفت اما بلافاصله به ریاض عزیمت کرد و در آنجا به جای نام خلیج‌فارس از عنوان جعلی خلیج‌عربی استفاده کرد! گفته می‌شود سعودی‌ها رشوه‌های سنگینی به برخی مقامات دولت آلمان پرداخت می‌کنند.