به گزارش افکارخبر، دمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی رییس جمهوری روسیه امروز(چهارشنبه) گفت که وزارت دفاع برای کارشناسان خارجی که به این تحقیقات خواهند پیوست، دعوت نامه ارسال خواهد کرد.

وی درباره دیدار ولادمیر پوتین با سرگی شویگو وزیر دفاع کشور خاطرنشان کرد: پوتین درباره لزوم تخلیه محتوا و اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سوخو 24 و تحلیل محتویات آن با حضور کارشناسان بین المللی به منظور تعیین مسیر واقعی این جنگنده و مختصات آن قبل از وقوع حمله سخن گفت.

پسکوف از اظهارنظر درباره امکان مشارکت کارشناسان ترک در تحقیق خودداری کرد و افزود: "من آمادگی پاسخ به این سوال را ندارم  و رئیس جمهوری چیزی در این خصوص ذکر نکرده است".

رئیس جمهوری روسیه هنگام دیدار با وزیردفاع، دستور داد تا جعبه سیاه هواپیمای "سوخو 24 " که سوم آذرماه توسط جنگنده های ترکیه سرنگون شد، فقط در حضور کارشناسان بین المللی تخلیه گردد.

شویگو در این دیدار، جعبه سیاه(دستگاه ضبط اطلاعات پرواز) هواپیمای "سو24 " را که در روز 24 ماه گذشته با موشک جنگنده ترکی اف 16 سرنگون شد، در اختیار رئیس جمهوری قرار داد.

پوتین با تاکید بر لزوم دعوت از هرکسی که خواهان مشارکت در تخلیه محتویات جعبه سیاه برای بررسی آن است، تصریح کرد که اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه، هرچه باشد، تغییری در روابط روسیه در قبال ترکیه ایجاد نخواهد کرد.

آنکارا ادعا می کند که جنگنده روسی را پس از نقض حریم هوایی ترکیه ساقط کرده است؛ اما ستاد ارتش روسیه قاطعانه این ادعاها را تکذیب کرده و می گوید که جنگنده ترکیه وارد حریم هوایی سوریه شد تا هواپیمای روسی را که در حال انجام ماموریت خود در آسمان حومه شمالی لاذقیه بود، هدف قرار دهد.