شدت توفان و سیل طی روزهای اخیر در نواحی شمالی انگلستان و برخی مناطق ولز و اسکاتلند آنقدر زیاد بود که هزاران نفر از ساکنان را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد و نخست وزیر این کشور را به نواحی آسیب‌زده کشاند.

تعطیلات کریسمس در حالی در برخی نواحی شمالی انگلیس سپری می‌شود که برق منازل مسکونی زیادی قطع شده و این امکان برای ساکنان وجود ندارد که در خانه‌هایشان بمانند. نیروهای ارتش انگلیس نیز برای کمک به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند تا برای جابه‌جایی ساکنان کمک کنند. 

شهر «یورک» از جمله مناطقی است که بیشترین خسارات را متحمل شده‌اند. در این منطقه رودخانه‌های اطراف طغیان کرده و آب شهر را فرا گرفته است. شدت بارندگی و طغیان رودخانه‌ها به حدی است که خیابان‌های این شهر عملا تبدیل به رودخانه شده و بیشتر ساکنان برای خروج از خانه‌هایشان مجبور به استفاده از قایق‌ هستند.

همچنین ساکنان هزاران خانه مسکونی به دلیل تهدید سیل و توفان مجبور به ترک خانه‌هایشان هستند و راه‌های اصلی به روستاها و شهرهای اطراف شهرهای بزرگ در اثر این توفان کاملا مسدود شده است. 

بنا بر اعلام هواشناسی، توفان و بارندگی که چند هفته است مناطق مختلف انگلیس را در بر گرفته، دستکم برای چند روز دیگر هم ادامه خواهد داشت.

«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس با اعلام اینکه نیروهای نظامی بیشتری به مناطق سیل‌زده اعزام خواهند شد، گفت قصد دارد به مناطق سیل‌زده سفر کند. 

وی تصریح کرد در بخش استحکامات دفاعی در برابر سیل سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد شد تا در شرایط آب و هوایی وحشتناک، به موقع اقدام شود.  

چندی پیش احزاب «کارگر» و «لیبرال دموکرات» انگلستان با انتقاد شدید از دولت، بی‌برنامگی و عملکرد دیرهنگام دولت را در مساله توفان اخیر در این کشور، نامناسب عنوان کردند.

این انتقادات بعد از آن ابراز شد که معلوم گشت دولت انگلیس کمتر از بودجه لازم برای استحکامات دفاعی در برابر سیل هزینه کرده و برنامه‌هایش برای مقابله با سیل برخی شهرها مانند «کومبریا» چندین بار به تعویق افتاده است.

روز گذشته اعلام شد دستکم 500 نیروی دیگر ارتش برای کمک به مناطق بحران‌زده، اعزام می‌شوند.