شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: عربستان سعودی که با کسری بودجه مواجه شده است از تدابیر بی سابقه ریاضت اقتصادی خبر داد. سعودی ها که با سقوط قیمت نفت مواجهند هشتاد و نه میلیارد یورو کسری بودجه دارند. در نتیجه، این سلطنت وهابی تصمیم گرفته است قیمت بنزین را چهل درصد افزایش دهد. سناریوهای دیگری نیز برای خروج از این وضع در دست مطالعه است که در این بین می توان از قطع یارانه آب و برق نام برد.

 

این گزارش می افزاید: برای سومین سال پیاپی، درآمدهای کشور پادشاهی عربستان برای جبران هزینه های این کشور کافی نیست. مقامات سعودی درآمدهای سال آینده کشورشان را صد و سی و هفت میلیارد دلار و هزینه هایشان را دویست و بیست و چهار میلیارد دلار پیش بینی کرده اند. 

 

بر اساس این گزارش؛ عربستان سعودی یارانه زیادی برای آب و برق پرداخت می کند و این احتمال دارد که این یارانه ها کاهش یابد. عربستان همچنین قصد دارد مالیات ها را افزایش دهد. ریاض همچنین می خواهد از ماه ژانویه از بازارهای بین المللی وام بگیرد.  قیمت نفت از بیش از صد و بیست دلار در سال دو هزار و یازده به کمتر از سی و هفت دلار کاهش یافته است و بخشی از مسئولیت این کاهش متوجه عربستان سعودی است.

 

گزارش در پایان یادآور شد: آمریکا به لطف نفت شیست، جایگاه اول تولید نفت در جهان را از عربستان سعودی گرفت و ریاض برای دفاع از سهم خود در بازار نفت، گزینه ادامه تولید فراوان نفت را در پیش گرفت و به این ترتیب روند نزولی قیمت نفت را تشدید کرد.