اعضای کمیته سیاست خارجی و امور دفاعی کنست، روز پنج‌شنبه خواستار برگزاری نشستی فوری به منظور بحث و بررسی موضوع اخراج غیرمنتظره و ناگهانی «یائیر رمتی» رئیس‌ برنامه‌های موشکی رژیم صهیونیستی شدند.

چند روز پیش خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که رئیس سامانه‌های موشکی رژیم صهیونیستی به دلیل عدم کفایت در جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه این رژیم از کار خود برکنار شده است.

روز گذشته اکثر اعضای کمیته مذکور از «زاهی هانگبی» رئیس کمیته دفاعی و امور خارجی کنست درخواست کردند تا نشستی فوری برای بررسی این تحولات برگزار نماید.

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «ناخمن شای» از اعضای حزب کارگر که پیشنهاددهنده طرح برگزاری نشست اضطراری بوده، اظهار داشت که نظارت پارلمانی بر این امور و نیز دریافت شرح کامل ماجرایی که منجر به اخراج «رمتی» شده، در چارچوب وظایف نمایندگی و نظارتی است.

وی تصریح کرد: «رمتی یکی از افراد کلیدی فعال در وزارتخانه مربوطه بوده، که در سال‌های اخیر در نتیجه اقدامات او به دستاوردهای چشمگیری در زمینه موشکی رسیده‌ایم. کنست و نیز کمیته سیاست خارجی و امور دفاعی، نمی‌تواند از کنار این مسئله (اخراج رمتی) به راحتی بگذرد.»

علاوه بر این، اعضای کنست از «یوسف شاپیرا»، بازرس کل رژیم صهیونیستی خواستند تا این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.

«موشه یعلون»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی دیداری با «یائیر رمتی»، رئیس پیشین سازمان سامانه‌های موشکی اسرائیل موسوم به «هما» (Homa Administration) گفت که پس از نقض دستورالعمل‌های اطلاعاتی، چاره‌ای جز کنار گذاشتن وی از سمتش نداشته است.

پس از آنکه وزیر دفاع این رژیم اعلام کرد که دریافته «یائیر رمتی» داده‌های طبقه‌بندی شده را در کامپیوتر شخصی‌اش ذخیره کرده است، که نقض پروسه‌های امنیت اطلاعاتی سفت‌وسخت است، وی را از کار برکنار کرد.

با این حال، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، به «رمتی» گفته که «مایلم از شما به خاطر سال‌ها تلاش و خدمت در «هما»، وزارت دفاع، و پیش از آن نیز از خدماتتان در سازمان صنابع هوایی اسرائیل و نیز در ارتش، تشکر و قدردانی کنم. تلاش شما برای استحکام امنیت اسرائیل چشمگیر و برجسته بوده است. امیدوارم که بتوانیم به مردم اسرائیل بگوییم که شما برایشان چه خدماتی انجام داده‌اید.»

علاوه بر این، «یعلون»، تلاش‌های «یائیر» در برنامه موشکی «آرو» (Arrow)، گنبد آهنین و همچنین در طرح «فلاخن داوود» (David’s Sling)، را مورد اشاره قرار داد و گفت که «در نتیجه این اقدامات و فعالیت‌ها که شما نقشی محوری در آن‌ها ایفا کردید، هم اکنون، اسرائیل، مردمش و نیز شهرهای راهبردی‌اش امن‌تر از قبل‌اند.»

«یعلون» افزود اما با این وجود «متأسفانه ما مجبور به کنار گذاشتن شما هستیم. ما چاره‌ای جز این کار نداریم. چرا که تعهدات و الزامات ما ایجاب می‌کند تا از داده‌ها و اطلاعات امنیتی به شدت محافظت کنیم. به خصوص شخصی در جایگاه و مقام شما می‌بایست به این الزامات پایبند می‌بوده است، هر چند که ممکن است این اشتباه شما ناخواسته اتفاق افتاده باشد.»