سی ان ان در گزارشی به تلاش "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، برای محدودسازی دسترسی به سلاح گرم در آمریکا پرداخت و نوشت: کاخ سفید در حال آماده کردن بخشنامه ای است که نواقص موجود در قانون خرید و فروش اسلحه را برطرف می‌کند. قرار است از این پس، سابقه خریداران اسلحه در آمریکا مورد بررسی قرار بگیرد. نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری 2016 اعلام کردند مخالف این پافشاری اوباما هستند و دلیلشان این است که رئیس جمهور نباید کنگره را دور بزند. 

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری، روز شنبه در می سی سی پی سوگند یاد کرد هر قانونی را که اوباما دستور اجرایش را داده باشد لغو خواهد کرد. 
ترامپ مدعی شد: «به متمم دوم قانون اساسی حمله کرده اند. شما می دانید که اوباما قصد دارد بخشنامه ای صادر کند و کار آزادی ها را بسازد.»
او در ادامه می افزاید: «می دانید که فرض بر این است که سیستم اجازه می دهد تا شما دموکرات ها را انتخاب کنید یا جمهوریخواهان را، و با این کار دست به معامله بزنید. او اجازه ندارد این کار را بکند. اجازه ندارد. او می خواهد بخشنامه دیگری را امضا و صادر کند که با متمم دوم قانون اساسی سروکار دارد. من وتو خواهم کرد. من به فوریت آن را لغو خواهم کرد.»
ولی ترامپ تنها نامزد جمهوری خواه 2016 نیست که این گونه تهدید می کند. 

 

در این گزارش آمده است: مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، صبح یکشنبه در سخنرانی تبلیغاتی خود در نیو همپشایر گفت: «همه این بخشنامه های ریاست جمهوری که او صادر می کند حقوق مطرح در متمم دوم قانون اساسی را سست می کند – در نخستین روزی که من به قدرت برسم همه را لغو خواهم کرد.»
کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی، در برنامه «فاکس نیوز ساندی» گفت که اوباما «می خواهد به گونه ای رفتار کند که انگار پادشاه یا دیکتاتور است.»
«حقیقت این است که او می خواهد این قوانین را دستکاری کند، به کنگره برود و نمایندگان را به این باور برساند که این دستکاری ها ضروری هستند؛ ولی این یک اقدام غیرقانونی دیگر است که من مطمئنم در دادگاه ها آن را رد خواهند کرد و هرگاه رئیس جمهور شوم با بخشنامه ای که خودم صادر می کنم آن را از بخشنامه ریاست جمهوری خارج خواهم کرد.»

 

جب بوش، فرماندار پیشین فلوریدا، نیز در برنامه «فاکس نیوز ساندی» گفت که اوباما باید پیشنهاد خود را به کنگره ببرد نه اینکه خودش بخشنامه تازه ای را تحمیل کند. 
با این همه، دموکراتها جانب اوباما را گرفته اند. 

 

بر پایه این گزاش؛ برنی سندرز، سناتور ورمونت، گفت اوباما چاره ای ندارد مگر اینکه به تنهایی دست به کار شود و قانون بررسی پیشینه افراد را اجرایی کند تا تفنگ از دستان جنایتکاران و کسانی که بیماری روانی دارند دور بماند.
سندرز می گوید: «من ترجیح می دهم هر دو حزب از این نکته پشتیبانی کنند؛ ولی حقیقت این است که جمهوری خواهان علاقه ای ندارند تا در زمینه ایمنی جنگ افزارها کاری بکنند.»

 

هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها، یکشنبه گفت «من درباره 2016 نگرانی زیادی دارم زیرا می دانم که آمدن یک رئیس جمهور جمهوری خواه به چه معناست.»
در پایان گزارش آمده؛ کلینتون استدلال می کند که یک رئیس جمهور جمهوری خواه در همان روز نخست بخشنامه ها را لغو خواهد کرد «از جمله بخشنامه ای که انتظار داریم اوباما در چند هفته آینده صادر کند تا از فروشندگان سلاح بخواهد هنگام فروش ، سوابق خریداران را بررسی کنند.»