ناتوانی سومین بودجه نظامی جهان در یمن فقیر

طبق آمارهای مرکز مطالعات راهبردی، بودجه دفاعی عربستان سعودی در سال 2014 ، به مرز 81 میلیارد دلار نزدیک شد که ده درصد از مجموع تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل داده و به سومین بودجه بزرگ نظامی در جهان تبدیل شده است.

پایگاه شبکه " سی ان ان" عربی به نقل از مرکز مطالعات راهبردی گزارش داد نیروی نظامی عربستان سعودی متشکل از227 نیروی فعال است، ارتش سعودی 75 هزار نیرو دارد، اما نیروی زمینی مهم ترآن، نیروی گارد ملی است که متشکل از صد هزار نفر است و اغلب از شبه نظامیان قبیله ای تشکیل می شود.

طبق اعلام این مرکز، ماموریت اول این نیروها، حمایت از خاندان حاکم سعودی بود، اما دخالت این نیروها درجنگ کویت دراوایل دهه نود درکنار نیروهای آمریکایی و انگلیسی، سعودی ها را برآن داشت که درصورت مواجه شدن با تهدید، از آن به عنوان نیروی خارجی استفاده کنند.

عربستان همچنین دارای 13 هزار و 500 نیروی دریایی و بیست هزار نیروی هوایی در ارتش است این ناوگان متشکل از جنگنده های F15 آمریکایی و جنگنده های اروپایی تورنتدو و یوروفایتر تایفون است.

نیروهای سعودی همچنین به بالگردهای آپاچی AH64 و315 ، تانک های آبرامز M1A2  مجهز هستند.

عربستان همچنین درسال های گذشته سرمایه گذاری های گسترده را از جمله در بخش سامانه های موشکی DF21 وDF3 که برای شلیک موشک های دوربرد طراحی شده است، انجام داده است.

با این حال، نیروهای سعودی که از ده ماه پیش حملات خود را علیه یمن آغاز کرده اند، با وجود همکاری نیروهای اماراتی، بحرینی، قطری و سودانی ناکام بوده اند و یگان های اردنی و مغربی – که درمیان کشورهای عربی کمترین تسلیحات را دارند - از دستیابی به پیروزی های چشمگیر در مقابل ارتش یمن و کمیته های مردمی ناتوان بوده اند.

عربستان سعودی و هم پیمانانش برای جبران ناتوانی خود به آوردن مزدورانی از کلمبیا ، سنگال و نیروهایی از شرکت های خصوصی آمریکایی مانند بلاک واتر روی آورده است.