قصد اوباما برای جانشینی بان کی مون

 پایگاه اینترنتی ایندپث نیوز به نقل از نشریه کویتی الجریده گزارش داد: باراک اوباما قصد دارد نامزد دبیر کلی سازمان ملل شود، اما نتانیاهو تلاش می‌کند که این تلاش وی به نتیجه نرسد. 

 

بر اساس این گزارش، در اقدامی غیرمنتظره باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قصد دارد که پس از‌بان کی مون به عنوان دبیر کل جدید سازمان ملل به فعالیت سیاسی خود ادامه دهد و این در حالیست که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مصمم است که از این اقدام جلوگیری کند. 

 

در حالیکه دوران دبیر کلی‌بان کی مون ۳۱ دسامبر (اواسط دی ماه) به پایان می‌رسد دوران ریاست جمهوری اوباما در ژانویه دو ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد و قرار است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ برگزار شود. 

 

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند اوباما پیش از این درباره نامزدی برای دبیر کلی سازمان ملل با دمکرات‌ها، جمهوری خواهان و مقامات یهودی آمریکا گفتگو کرده است. این در حالیست که منابع نزدیک به بنیامین نتانیاهو اعلام کرده‌اند که وی قصد دارد که این اقدام اباما را عقیم بگذارد؛ زیرا نتانیاهو معتقد است که ریاست جمهوری وی در آمریکا سبب نزدیک شدن واشینگتن به اخوان‌المسلمین و سرنگونی رژیم حسنی مبارک شد. 

 

روابط اوباما و نتانیاهو دچار آسیب فراوانی شده است. یکی از مشاوران نتانیاهو در مصاحبه با الجریده اعلام کرده است اوباما بد‌ترین رئیس جمهوری بوده است که رزیم صهیونیستی مجبور بوده است با آن تعامل کند. 

 

اگر گزارش این نشریه کویتی درباره نامزدی اوباما برای دبیر کلی سازمان ملل درست باشد نخستین بار در تاریخ هفتاد ساله سازمان ملل خواهد بود که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت این سازمان نامزدی را برای مقام دبیر کلی معرفی کرده است. 

 

انتخاب دبیر کل سازمان ملل تنها چند قانون دارد که در بند نود و هفت منشور سازمان ملل به آن‌ها اشاره شده است. در بخشی از این بند آمده است: دبیر کل می‌تواند از طرف مجمع عمومی سازمان ملل و بعد از پیشنهاد شورای امنیت انتخاب شود.