«نعیم آقبیق» پژوهشگر حقوق بین‌الملل در دمشق از احتمال تعویق برگزاری مذاکرات ژنو خبر داد و گفت: با توجه به شکاف عمیق در صفوف معارضان سوری و اصرار دولت آمریکا بر حمایت از کسانی که کنفرانس ریاض آنها را تیم نماینده همه معارضان سوری نامیده است، معارضان داخل نادیده گرفته می‌شوند و این قضیه با قانون بین‌الملل و بخصوص قطعنامه 2254 در خصوص حل بحران سوریه در تعارض است.

آقبیق گفت: مسکو بر ضرورت حضور نمایندگانی از معارضان داخل سوریه و به خصوص حزب اتحاد دموکراتیک تاکید دارد، علاوه بر اینکه هیئت تشکیل شده در ریاض را نماینده قابل قبولی برای معارضان سوریه نمی‌داند و خواهان حضور شماری از شخصیت‌های معارضی در ژنو است که در کنفرانس ریاض نادیده گرفته شدند.

وی افزود:  این در حالی است که با پیشروی‌های بزرگ ارتش سوریه در میدان نبرد با گروه‌های تروریستی-تکفیری برگه برنده در اختیار دولت سوریه است چون میدان نبرد در همه بحران سوریه سرنوشت‌ساز بوده و آن کسی که درصدد نادیده گرفتن این حقیقت است، از واقعیت‌ها جداست.

کارشناس حقوق بین‌الملل سوریه گفت: حل بحران‌های بزرگ باید از طریق راه‌های دیپلماتیک و با تلاش و همکاری واقعی انجام شود نه اینکه برخی به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود باشند.

آقبیق افزود: آنهایی که قرار است نماینده معارضان سوریه در ژنو باشند مسائلی را مطرح می‌کنند که روند راه حل سیاسی را متوقف می‌کند و از جمله این مسائل قضیه ریاست جمهوری سوریه است.

وی تاکید کرد: بر اساس متن قانونی صادر شده توسط شورای امنیت در خصوص حل بحران سوریه، مسئله ریاست جمهوری سوریه، داخلی است و همه ملت سوریه باید درباره سرنوشت خود و رهبری کشورشان از طریق برگزاری انتخاباتی آزاد انتخاب تصمیم بگیرند، بنابراین خواسته کنفرانس ریاض درباره برکناری بشار اسد غیرقانونی است.

کارشناس سوری گفت: دولت سوریه حق شناخت اسامی تیمی که قرار است نماینده معارضان سوریه باشد، دارد و مسئله تشکیل هیئتی به نمایندگی از دولت راحت است چون این قضیه تنها به دمشق اختصاص دارد، اما این کشور هرگز پای میز گفت‌وگویی که نمایندگانی از گروه‌های تروریستی به خصوص جیش الاسلام و جنبش احرام الشام حضور داشته باشند، نمی‌نشیند.

وی افزود: دولت روسیه نیز به صراحت این 2 گروه را تروریستی اعلام و این قضیه را به واشنگتن هم ابلاغ کرده است بنابراین موضع روسیه نیز پشتیبان موضع سوریه در رد قبول نشستن پای میز گفت‌وگو با تروریست‌ها خواهد بود.

اقبیق تاکید کرد: امروز میدان نبرد حاکی از پیشرفت آشکار و بزرگ ارتش سوریه در جبهه‌های مختلف است و اگر نهادهای سازمان ملل در تلاش خود برای حل بحران سوریه صادق هستند باید صادقانه و بدون معیارهای دوگانه درباره پرونده‌های انسانی در داخل سوریه عمل کنند.

کارشناس سوری گفت: برای مثال طی مدت اخیر شایعات زیادی درباره محاصره مضایا در رسانه‌ها مطرح شد در حالی که نهادهای بین‌المللی هیچ اقدامی در قبال دیگر مناطق نکرده‌اند، سازمان ملل که تیم پزشکی به مضایا فرستاد با ورود به الفوعه و کفریا مخالفت کرد با وجود اینکه این اقدام بخشی از توافق بود بنابراین معلوم است حتی نهادهایی که ادعای کار انسانی می‌کنند به یک چشم به بحران سوریه نگاه نمی‌کنند.