سفیر آمریکا از رژیم صهیونیستی عذرخواهی کرد

«دان شاپیرو» بعد از واکنش تند مقامات اسرائیلی به اظهارات او درباره «وجود استاندارد دوگانه در اجرای قانون در کرانه باختری که یکی برای اسرائیلی‌هاست و دیگری برای فلسطینی‌هاست»، از سخنانی که بیان کرده بود، عذرخواهی کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تایمز اسرائیل»، دان شاپیرو که با «رادیو ارتش» گفت‌وگو می‌کرد، به خاطر زمان اظهارنظرش که بعد از کشته و زخمی شدن دو زن اسرائیلی بود، عذرخواهی کرد و گفت: «از واکنشی که سخنان من به همراه داشت، شگفت‌زده شدم. موضوعی که بیان کردم، جدید نبود و بیشتر مسائلی که مطرح کردم به خاطر همین جنجال شنیده نشد».

وی در تشریح اظهارات خود گفت: «در سخنرانی خود تاکید کردم نخستین کاری که باید انجام شود، پایان یافتن خشونت است. فلسطینی‌ها باید بفهمند تا زمانی که با خودرو اسرائیلی‌ها را زیر می‌گیرند یا به آنها حمله می‌کنند، هیچ راهی وجود ندارد که اسرائیلی‌ها آنها را شریک صلح بدانند».

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی ادامه داد: «ما می‌فهمیم در دوره‌ای قرار داریم که امکان مذاکره در آینده نزدیک وجود ندارد. بنابراین ما به دنبال راه‌هایی برای برقراری صلح و امنیت برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هستیم و در عین حال به دنبال حفظ راه‌حل ایجاد دو دولت هستیم».

دان شاپیرو با بیان اینکه «اسرائیلی‌ها به نیات فلسطینی‌ها شک دارند و فلسطینی‌ها نیز دلایلی دارند که به اسرائیلی‌ها اعتماد نداشته باشند»، تاکید کرد: «وقتی روند صلح و همین طور امکان مذاکره و حتی افق دیپلماتیک وجود ندارد و در عین حال شهرک‌سازی گسترش می‌یابد و خشونت افراط‌گرایان یهودی علیه فلسطینی‌ها ادامه دارد، در این شرایط درباره راه‌حل ایجاد دو دولت تردیدهایی به وجود می‌آید».

«دان شاپیرو» در سخنرانی خود در موسسه مطالعات امنیت ملی، در اقدامی بی‌سابقه، از شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به شدت انتقاد کرد.

شاپیرو دوشنبه گذشته گفت، واشنگتن از استراتژی شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری سردرگم شده و نگران این موضوع است. 

این مقام آمریکایی افزود، اقدام رژیم صهیونیستی در تداوم شهرک‌سازی، سئوالاتی درباره اهداف اسرائیل و همین طور تعهد این رژیم به ایجاد کشور فلسطینی به وجود آورده است.

شاپیرو ادامه داد: «اسرائیل ساخت پایگاه مرزی در کرانه باختری را مجاز ساخته در حالی که به آمریکا قول داده بود چنین کاری نکند».

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی با بیان مطالب فوق اظهار داشت، آمریکا به عنوان نزدیکترین دوست اسرائیل، در حمایت از این رژیم ثابت قدم است اما در عین حال وظیفه دارد اشتباهات اسرائیل را به آن گوشزد کند.

دان شاپیرو در ادامه بیان کرد: «اسرائیل توسعه اقتصادی فلسطینی‌‌ها در کرانه باختری را محدود کرده است. به علاوه، به نظر می‌رسد در پایبندی به اجرای قانون در کرانه باختری، دو استاندارد وجود دارد؛ یکی برای اسرائیلی‌ها و یکی برای فلسطینی‌ها».

به باور وی، راه‌حل ایجاد دو دولت تنها راه جلوگیری از تبدیل اسرائیل به یک کشور دو ملیتی است، از این رو باید راهی برای تحقق این مسئله فراهم شود.