تحریم های آمریکا علیه کوبا رفع می شود

به نقل از «کوبادباته»، آمریکا اعلام کرد که تغییرات در نظر گرفته شده در تحریم‌های این کشور علیه کوبا، از جمله رفع تحریم‌های مالی را از امروز مصادف با 27 ژانویه (7 بهمن) به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

وزارت خزانه‌داری و وزارت تجارت آمریکا روز گذشته طی بیانیه‌ای مشترک در این رابطه عنوان کردند: تحریم‌های مالی کوبا لغو خواهند شد و پرداخت پول در زمینه صادرات به آمریکا و همچنین واردات از این کشور به آسانی صورت خواهد گرفت؛ علاوه بر این تحریم دارایی‌های کشاورزی و تولیدی نیز حذف خواهند شد.

این تغییرات همچنین می توانند از طریق صدور اجازه امضای توافقنامه‌هایی در خصوص فضاهای حفاظتی و کدهای اشتراک موجب سهولت سفر به کوبا با استفاده از خطوط هوایی این کشور آمریکای لاتینی شود.

«جاکوب لی» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز این تغییرات را ثمره فعالیت مستمر آمریکا و کوبا در سال گذشته دانست و افزود: این تغییرات حاوی یک پیام آشکار است؛ آمریکا خواستار قدرتمندتر شدن کوبا است و می‌خواهد مردم این کشور پیشرفت کنند.

این اقدام «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) در حالی صورت می‌گیرد که وزیر امور خارجه کوبا بار دیگر در 17 دسامبر (25 آذر) از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا خواست که تحریم‌های کشور خود علیه کوبا را لغو کند.

مدتی است که روابط بین آمریکا و کوبا در زمینه دیپلماسی رو به بهبود نهاده و دو کشور سفارت‌های خود در کشور مقابل را بازگشایی کرده‌اند؛ این در حالی است که مقامات کوبایی بارها اعلام کرده‌اند که برقراری کامل روابط بین آمریکا و کوبا زمانی امکان پذیر است که تحریم‌های آمریکا علیه کوبا به صورت کامل لغو گردند، سرزمین اشغالی «گوآنتانامو» به کوبا پس داده شود و و مداخله‌های آمریکا در امور داخلی این کشور آمریکای لاتینی نیز پایان پذیرد.

به گزارش فارس، «واشنگتن» از سال 1961 (1340) روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد.

پس از گذشت نیم قرن از این اقدام امریکا، دو کشور با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند و در نهایت در 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.

یک ماه بعد آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد؛ همچنین، در پی این چرخش در سیاست خارجی آمریکا، «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور دستور اجازه‌ سفرهای بیشتر و افزایش میزان حواله پول نقد از آمریکا به کوبا و کاهش محدودیت‌های برخی از بخش‌های بازرگانی با کوبا را صادر کرد.