دیدار دی میستورا با نمایندگان دولت سوریه در ژنو
 سازمان ملل متحد امروز جمعه اعلام کرد که در نخستین مرحله از مذاکرات ژنو، دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با تیم دولت سوریه در ژنو دیدار می کند.

این سازمان افزود: دی میستورا با سایر شرکت کنندگان در مذاکرات ژنو نیز به طور جداگانه دیدار خواهد کرد.

"خوله مطر" سخنگوی دی میستورا در بیانیه ای تاکید کرد که وی مذاکرات ژنو را با ملاقات با هیئت اعزامی دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری نماینده دائم این کشور در سازمان ملل آغاز خواهد کرد.

وی افزود: دی میستورا سپس نشست هایی با سایر شرکت کنندگان در مذاکرات و نمایندگان جامعه مدنی خواهد داشت.

خوله گفت: بعد از ظهر جمعه، مذاکرات با اعضای هیئت اعزامی دولت سوریه را آغاز می کنیم و پیش بینی می کنیم که نمایندگان هیئت اعزامی معارضان پیش از پایان امروز یا زودتر تصمیم خود درباره مشارکت در این مذاکرات را به اطلاع ما برسانند.

در همین حال ریاض حجاب رئیس گروه موسوم به هیئت عالی مخالفان سوری که از حمایت عربستان برخوردار است، گفت: این هیئت هنوز تصمیمی برای شرکت در نشست ژنو نگرفته است و در صورت مشارک هرگونه گروه دیگری از مخالفان سوری در آن، از مذاکرات کنار خواهد کشید.

منذر ماخوس سخنگوی گروه هیئت عالی مخالفان سوریِ مورد حمایتِ عربستان به خبرگزاری فرانسه گفت: بله نشست ژنو روز جمعه آغاز خواهد شد و ما آنجا نخواهیم بود زیرا که هنوز تصمیمی در ارتباط با مشارکت نگرفته ایم.

وی افزود: به نشست های خود فردا در ریاض ادامه خواهیم داد.

این درحالی است که برخی منابع دیگر گفتند که این گروه به طور نمادین در نشست ژنو شرکت خواهد کرد.

گروه هیئت عالی مخالفان سوری که از سه روز پیش در حال نشست در یکی از هتل های ریاض در عربستان است، اعلام کرد که همچنان منتظر پاسخ سازمان ملل به خواسته هایش است.

سالم مسلط سخنگوی دیگر این گروه روز پنجشنبه گفته بود که دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پاسخ مثبتی به شرکت کنندگان در نشست ریاض درمورد خواسته های انسانی آنها فرستاده است اما آنها همچنان منتظر پاسخ بان کی مون دبیرکل سازمان ملل درخصوص پایبندی طرف های ذیربط به اجرای این خواسته ها هستند.

وی افزود: این گروه با ارسال نامه ای به بان کی مون از اعضای شورای امنیت بویژه پنج عضو دائم خواسته است تا مسئولیت ها و تعهدات خودشان را برای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت ایفا کنند وما منتظر پاسخ به آن هستیم.