چهارشنبه هفته گذشته عربستان از زبان «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی از آمادگی این کشور برای اعزام نیروی زمینی جهت مبارزه با داعش در سوریه خبر داد؛ اقدامی که با استقبال آمریکا روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به آن گفت: «مگر عربستان سعودی همه (مخالفان خود) را در یمن زمین‌گیر کرده است که نیروهای خود را به سوریه بفرستد».

روزنامه انگلیسی «اندیپندنت» در مقاله‌ای به قلم «کیم سنگوبتا» تحلیلگر امور دفاعی با عنوان «پیامدهای اعزام نیروی زمینی به سوریه توسط عربستان سعودی» به اقدام اخیر این کشور در اعلام آمادگی خود برای اعزام نیرو جهت مقابله با داعش پرداخته و پیامدها و چالش‌های احتمالی آن را بررسی کرده است.

نویسنده این مقاله با اشاره به این اقدام احتمالی عربستان، هشدار می‌دهد در صورت تحقق این اقدام عربستان، نیروهایی که این کشور با هدف مبارزه با داعش به سوریه می‌فرستد، خود را در برابر نیروهای ایرانی و سایر نیروهای شیعه وابسته به دولت سوریه، مانند نیروهای حزب الله خواهد دید که این شرایط خطرناک است.

نویسنده مقاله ادامه می‌دهد، پیامدهای اعزام نیروهای عربستانی به سوریه، تنها به جنگ داخلی در سوریه محدود نمی‌شود بلکه پیامدهای آن متوجه کل منطقه خواهد شد.

بر اساس این مقاله، این اقدام عربستان درست در مقطعی رخ می‌دهد که امیدها برای رسیدن به حل صلح آمیز بحران سوریه پس از به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای ژنو 3 و تلاش و پیشروی نیروهای وابسته به دولت «بشار اسد» در حلب کم شده است.

این تحلیلگر امور دفاعی با اشاره به روابط ترکیه و روسیه، تصریح می‌کند، روابط این دو کشور متشنج است و هر دو طرف، یکدیگر را در موضوع حلب متهم می‌کنند؛ ترکیه روسیه را به محاصره حلب به منظور گرسنه نگه داشتن (مردم) متهم می‌کند و روسیه در مقابل ترکیه را به آماده شدن برای حمله به سوریه متهم می‌کند.

وی در ادامه مدعی می شود که عربستان سعودی و ایران پس از آنکه وارد جنگ نیابتی در مناطق مختلف شدند که آخرین آن، یمن بود، احتمال دارد با این اقدام عربستان یکدیگر را رودروی همدیگر و در یک جنگ مستقیم ببینند.

در ادامه این مقاله آمده است، عربستان سعودی بنهایی آماده است هر اقدامی را انجام دهد، ولی همه سناریوها تا زمان نشست فرماندهان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل در هفته آینده در حالت تعلیق باقی خواهد ماند.