نقشه جدید تهدیدات امنیتی اسرائیل

رژیم صهیونیستی نیروی هوایی خود را یگانی زبده و ماهر در مقابله با چالش‌ها و خطرات امنیتی که موجودیت این رژیم را به خطر می‌اندازد و هر روز بر آنها افزوده می‌شود، به شمار می‌آورد.

شبکه تلویزیونی «آی 24» رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر گزارشی از پایگاه هوایی «حتسور» به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی هوایی این رژیم در کنار پایگاه‌‌های هوایی دیگری مانند رمات دیوید، حتسریم، تل نوف، رامون، نفاطیم، عوفدا، سدی دوف و بلماحیم پخش کرد.

بنابر ادعای گزارش، اسرائیل معتقد است، هدف افزایش دخالت‌های نظامی و روی آوردن کشورهای بزرگ مانند روسیه به احداث پایگاه‌های هوایی در منطقه و انجام ماموریت‌های نظامی با اهداف محدود و در یک چارچوب زمانی، تشدید حلقه فشار بر تحرکات هوایی این رژیم است که تاکنون اهداف مختلفی را در منطقه بمباران کرده است.

گزارش فوق افشا کرد که تل‌آویو با آنچه آن را «نقشه خطرهای جدید» توصیف می‌کند، به عنوان چالش‌هایی امنیتی تعامل می‌کند و این موجب می‌شود، نیروی هوایی‌اش برای هر سناریوی احتمالی آماده باشد.

در این راستا «گای» یکی از افسران نیروی هوایی اسرائیل در این گزارش تصریح می‌کند: در صورتی‌که فرمان داده شود، هر ماموریتی را محقق خواهیم کرد.

ماموریت‌های نیروی هوایی اسرائیل بر اساس تصمیمات آنی انجام می‌شود که در سطح سیاسی اتخاذ می‌گردد و در ترسیم و تعیین آنها افسران و مسئولان این نیرو هیچ دخالتی ندارند.

براین اساس پس از تصمیم گیری مسیر و روند ماموریت به نیروی هوایی ابلاغ می‌شود و به گفته گای آنها فقط دستورات را پیاده می‌کنند و ایمان دارند که این دستورات درست هستند.

گزارش شبکه تلویویزنی رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهد که مهمترین و ملموس‌ترین خطر برای اسرائیل محور ایران و حزب الله است که حتی پس از ورود نیروی هوایی روسیه به میدان، لحظه‌ای آسمان سوریه را ترک نمی‌کنند.

تکیه اصلی نیروی هوایی اسرائیل در آینده نزدیک بر جنگنده‌های اف 35 است که به «شبح» معروف هستند و قرار است تا اواخر سال جاری به دست این نیرو برسد و تا زمان رسیدن این جنگنده‌ها، جنگنده‌های اف 16 پیشرفته آمریکایی هستند که عمده ماموریت‌های محوله را انجام می‌دهند.

گای می‌گوید:‌ اگرچه جنگنده‌های اف 35 قدرت مانور و توانمندی نیروی هوایی اسرائیل را تا حدود زیادی افزایش خواهد داد و موجب برقراری آرامش خواهد شد، اما به راحتی نمی‌توان از اف 16 گذشت.

به گفته «دنی شابیرو»، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن قرار است، نخست وزیر این رژیم ماه آینده برای امضای قرارداد کمک نظامی کلان برای یک برهه زمانی ده ساله با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.

واشنگتن و تل‌آویو تلاش دارند، پیش از پایان بازه زمانی قرارداد کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل که تا سال 2018 اعضای سالیانه 3 میلیارد دلار را شامل می‌شود، به توافق جدید دست یابند.

منابع خبری می‌گویند که کاخ سفید تلاش دارد، پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آمریکا تا 11 ماه آینده قرارداد جدید را با تل‌آویو به امضا برسانند، اما نتانیاهو به طمع امضای قرارداد بهتر قصد دارد، امضای آن را به پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در آمریکا محول کند.

شابیرو در خصوص امضای توافق جدید ابراز خوشبینی کرد و گفت: این تلاش‌ها پیچیده است و در این راه باید نیازهای امنیتی اسرائیل از یک‌سو و قید و بندهای بودجه عمومی آمریکا از سوی دیگر مورد توجه قرار گیرد.

سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن در پاسخ به سئوالی درباره تشویق نتانیاهو از سوی واشنگتن جهت امضای قرارداد جدید تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما در ژانویه 2017، تاکید کرد که واشنگتن و تل‌آویو فرصت بسیار خوبی برای امضای قرارداد کمک‌های نظامی را دارند.

نتانیاهو یک‌شنبه گذشته در نشست کابینه این رژیم در پاسخ به اظهارات یک مقام مسئول آمریکایی در این‌باره که وضعیت مالی آمریکا ممکن است، تا دو سال آینده بهبود نیابد، به طور ضمنی تصریح کرد که ممکن با دولت اوباما درباره قرارداد جدید به توافق نرسیم، در این صورت امضای قرارداد کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل به دولت آتی موکول خواهد شد.

این مقام آمریکا در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گفته بود که بدون تردید اسرائیل رئیس جمهوری متعهدتر از اوباما در برابر تامین امنیت‌اش نخواهد یافت.