شرط تل‌آویو برای آشتی با آنکارا

«جو بایدن» معاون سابق رئیس جمهور آمریکا با فاش کردن میزان تمایل ترکیه برای آشتی با اسرائیل گفت که این در حالی است که ترکیه در ارتباط با گفت وگو و تعامل با اسرائیل موانعی را پیش رو دارد.

تل آویو شروط خود را بر آنکارا دیکته می‌کند

در این میان به نظر می رسد تل آویو در موضع بی نیازی قرار داشته و طرفی است که شرط وشروط خود را دیکته می کند.

به عبارت دیگر موضع اسرائیل مبنی بر تحمیل خطوط قرمز خود مبنی بر لزوم پایبندی رئیس جمهور ترکیه به هر گونه توافق بین دو طرف است.

عجله اردوغان برای آشتی با اسرائیل

در همین ارتباط بایدن در حضور نتانیاهو توضیح داد که اردوغان به دنبال دستیابی به توافق آشتی با اسرائیل در نزدیک ترین زمان ممکن است و در نظر دارد بحران دیپلماتیک ناشی از حادثه استانبول در ماه می 2010 حل و فصل شود.

پافشاری و اصرار ترکیه بر آشتی با اسرائیل نشان دهنده بحرانی است که حزب عدالت و توسعه پس از تحولات اخیر در دو بخش داخلی و منطقه ای به ویژه  در ارتباط با سوریه با آن دست به گریبان است.

موضع ترکیه در قبال قضیه فلسطین، بازی سیاسی بوده است

به هر حال روند موجود این برداشت را تقویت می کند که موضع علنی دولت ترکیه در قبال قضیه فلسطین چیزی جز بازی سیاسی نبوده است.

در همین ارتباط روزنامه هاآرتص اسرائیل به نقل از مسئولانی که در جریان دیدار بایدن و نتانیاهو قرار داشتند، نوشت: بایدن در این دیدار اعلام کرد که آمادگی دارد واسطه انتقال پیام بین نتانیاهو و اردوغان باشد و یا به هر گونه تلاش برای  فائق آمدن بر اختلافات باقی مانده بین تل آویو و آنکارا کمک کند.

گفت وگوی اسرائیلی- ترکی هنوز به توافق ختم نشده است

هاآرتص بدون اشاره به نام این مسئولان افزود: نتانیاهو نیز به بایدن اطلاع داد که کادر دست اندرکار گفت وگوی اسرائیلی – ترکی همواره  به فعالیت خود ادامه می دهند اما تا این لحظه هنوز به توافق نرسیده‌اند.

تاکید نتانیاهو بر بسته شدن مقر فرماندهی حماس در استانبول

هاآراتص به نقل از این منابع ادامه داد:  نتانیاهو همچنین اظهار داشت که ما گفت وگو ها را مدیریت می کنیم و به دنبال دستیابی به توافق هستیم با این حال خط قرمزهایی داریم که مهم ترین آن بسته شدن مقر فرماندهی نظامی حماس در استانبول است که مرکز طراحی نقشه عملیات در غزه  و تامین مالی آن است.

اما نتانیاهو در مورد درخواست ترکیه مبنی بر ایجاد تسهیلات جدی در ارتباط با پایان محاصره غزه به عنوان شرط امضای توافق با اسرائیل، چیزی نگفت.

توجه بایدن به استخراج گاز در خاورمیانه

به نوشته هاآرتص یکی از دلایل اصلی که بایدن آشتی بین ترکیه و اسرائیل را مورد توجه قرار داده است، همکاری بین دو طرف در خصوص استخراج گاز و صادرات آن است.

بایدن بر این باور است که همکاری در خصوص موضوع گاز بین کشورهای شرق مدیترانه می تواند منجر به تشکیل ائتلاف و در نتیجه تقویت ثبات این منطقه شود.

بایدن پیش از این گفته بود که اسرائیل کوچک به یک مرکز انرژی در سراسر منطقه تبدیل شده است و این موضوع می تواند تاثیرات مثبت بزرگی بر مجموعه روابط کشورهای این منطقه داشته باشد که از مصر آغاز شده و تا ترکیه و قبرس، یونان و اردن امتداد می یابد.

وی در عین حال گفت که دستیابی به این هدف آسان نیست اما در تل آویو اکنون ابزارهایی وجود دارد که به ما امکان می دهد که آن را تحقق بخشیم.