ترکیه کشور امنی نیست/ از سفر نوروزی به این کشور پرهیز شود

دولتمردان ترکیه در یک سال اخیر با اتخاذ سیاست‌های توسعه طلبانه و تمامیت خواهانه  در عرصه منطقه ای، علاوه بر اینکه موجبات قدرت گیری گروه های تروریستی در سوریه و مشقت بیشتر مردم این کشور را فراهم آورده اند، در داخل نیز گرفتار اقدامات تروریستی شده اند و تقریبا هر ماه سلسله اقداماتی تروریستی با چندین کشته و زخمی در این کشور به وقوع می پیوندد. 

 

/////////////////////////

 

فارغ از اینکه وقوع اینگونه اقدامات تروریستی در ترکیه در کاهش قدرت و امنیت ملی ترک‌ها و به تبع آن کاهش ضریب نفوذ سیاسی این کشور در معادلات منطقه‌ای تاثیر منفی دارد؛ نکته حائز اهمیت این است که وقوع اینگونه اقدامات تروریستی و پایین آمدن ضریب امنیتی در این کشور، شریان حیاتی اقتصاد ترک‌ها یعنی صنعت توریسم را با چالش‌های عدیده مواجه می‌کند.

 

طبق یک قاعده عقلانی و منطقی، میان ورود توریست به یک کشور و میزان ضریب امنیتی آن کشور رابطه مستقیم وجود دارد؛ بدین معنا که هر چقدر ضریب امنیتی یک کشور بیشتر باشد احتمال ورود توریست به آن کشور و بهره مندی آن‌ها از جاذبه‌های گردشگری کشور مزبور بیشتر است. بنابراین کشور ترکیه که در دو ماه اخیر شاهد دو انفجار تروریستی در دو شهر بزرگ و اصطلاحا متروپل خود یعنی استانبول و آنکارا بوده است باید با درآمدهای سرشار توریستی وداع کند و این امر آسیب‌های جبران ناپذیری را به اقتصاد این کشور وارد خواهد آورد.   

 

/////////////////////////

 

متخصصان صنعت گردشگری وجود امنیت در دو سطح عمومی و اقتصادی را در زمره شرایط اصلی برای توسعه گردشگری قلمداد می‌کنند و معتقدند یک کشور حتی اگر از لحاظ جاذبه‌های تفریحی، فرهنگی و طبیعی در بالاترین سطح جهانی باشد اما از مقوله امنیت تهی باشد، باید از امید بستن به درآمدهای توریستی صرف نظر کند.

 

/////////////////////////

 

   ناامنی، بحرانی است که مهم‌ترین آسیب و دلیل برای کاهش رونق گردشگری یک کشور محسوب می‌شود و امروز ترکیه به شکل محسوس و آشکاری با این بحران دست به گریبان است؛ برای توریست‌هایی که با هدف گذراندن اوقات فراغت به یک کشور عزیمت می‌کنند، حتی پرتاب یک‌ترقه کوچک، دلهره آور است و باعث تجدید نظر آن‌ها برای مسافرت توریستی به کشور مزبور می‌شود چه برسد به آنکه در همان کشور ظرف یک ماه دو انفجار تروریستی با بیش از 200 کشته و زخمی  به وقوع بپیوندد.

 

/////////////////////////

 

گسترش ناامنی در کشور ترکیه بویژه شهرهایی همچون استانبول و آنکارا موجب شده است تا دولت این کشور برای تامین امنیت از دست رفته متوسل به نیروهای نظامی شود که همین عامل هم در عدم رغبت توریست ها برای مسافرت به این کشور تاثیرگذار است؛ درواقع برای توریست‌هایی که با هدف حض بصری از جاذبه های طبیعی به یک کشور می‌روند قطعا مشاهده یگان‌هایی از واحدهای نظامی در معابر شهرهای آن کشور صورت خوشی ندارد و فضای جنگی را برای آن‌ها تداعی می‌کند.

حوادث امروز آنکارا در نتیجه سیاست های تهاجمی اردوغان شکل گرفته است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره اقدامات تروریستی روز گذشته در آنکارا اظهار کرد: حوادث اخیری که درترکیه رخ داد و قربانیان آن مردم بی گناه آن کشور بودند ناشی از سیاست های تخریبی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در قبال مردم سوریه است.

وی افزود: ترکیه به  عنوان یک کشور مسلمان بدون شک می توانست با همراهی کشورهای منطقه در راستای حل بحران یمن و سوریه نقش مهمی را ایفا کند اما متأسفانه با تشکیل مثلث عربستان و اسرائیل و حرکت در راستای منافع سعودی ها و صهیونیست ها اقدامات غیر قابل قبولی را علیه سوریه انجام داد که امروز بازتاب های آن را در کشور خود مشاهده می کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: متاسفانه سیاست های نادرست دولتمردان ترکیه در طی دو سال گذشته سبب شد که امروز بخش اعظمی از مردم سوریه به خارج از این کشور مهاجرت  کنند و آسیب های بسیاری نصیب این کشور شود.

هانی زاده تأکید کرد: به نظر می رسد دولت رجب طیب اردوغان نتوانسته است سیاست مشخصی را مبنی بر ارزشها و منافع ملی کشور ترکیه اتخاذ کند و انفجارهای اخیر در این کشور نتیجه سیاست های نادرست اردوغان است.

وی تأکید کرد: نگاه تهاجمی دولت اردوغان به مسئله کردهای سوریه و ترکیه منجر به وقوع این حوادث در این کشور شده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: بدون شک با توجه به شرایط فعلی وافزایش اختلافات میان روسیه و ترکیه این کشوردر موضوع اقتصادی با مشکلات متعددی رو به رو خواهد شد.

هانی زاده با اشاره به اینکه سیاست های تهاجمی اردوغان امروز گریبانگیر کشور ترکیه شده است، خاطر نشان کرد: انفجارهای اخیر بدون شک در زمینه کاهش ورود  گردشگران خارجی و بخصوص اروپائیان به ترکیه تأثیر مهمی خواهد داشت از این رو باید در آینده ای نزدیک مقامات کشور ترکیه در راستای حل مشکلات اقتصادی این کشور که یکی از رکن های جذب گردشگری است وارد عمل شوند اما این موضوع با توجه به سیاستهای فعلی اردوغان و دولت فعلی وی دور از دسترس است.

 ترکیه کشور امنی نیست/ از سفر نوروزی به این کشور پرهیز شود

 

حسین سبحانی نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهتر است مردم مکانهایی را برای سفر انتخاب کنند که از امنیت ثابتی برخوردار باشند، گفت: از آنجایی که ترکیه به ایران نزدیک است و فضاهای توریستی بسیاری دارد بسیاری از ایرانی ها این کشور را برای سفرهای نوروزی انتخاب می کنند اما باید گفت که این کشور امنیت لازم را ندارد و ممکن است برای اتباع ایرانی اتفاق ناگواری رخ دهد.

سبحانی نیا اظهار داشت: انتظار داریم وزارت امور خارجه کشور هشدار کلی به مردم بدهند تا ایرانی ها از شرایط واقعی ترکیه مطلع شوند و برای سفر نوروزی تصمیم درستی اتخاذ کنند.