تجاوز عربستان به یمن، چطور القاعده را قدرتمند کرد؟

 رویترز در گزارشی تحلیلی به قلم "یارا بایومی،" نوح بروینگ" و "محمد قرابی" نوشت: تجاوز نظامی عربستان به یمن یک نتیجه ناخواسته و منفی به دنبال داشت و آن قدرت گرفتن بدون دردسر القاعده در بخشی این کشور است. تروریست‌های القاعده از فرصت بوجود آمده درنتیجه جنگ در یمن سوء‌استفاده کردند و حکومتی خودخوانده را در بخشی از این کشور به راه انداختند. آنها با بهره‌گیری از ذخایر بانکی در این مناطق و اخذ مالیات از مردم محلی، منابع مالی خود را تعیین می‌کنند.

 

گفته می‌شود ذخایر بانکی القاعده به 100 میلیون دلار رسیده است و با در اختیار داشتن سومین بندر مهم یمن، به راحتی منابع مالی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. تروریست‌های داعش شهر استراتژیک رقه را به عنوان پایگاه خلافت خود در سوریه برگزیده‌اند و القاعده نیز در شهر بندری "المکلا،" جنوب یمن، مشغول حکمرانی است. در این منطقه حدود 500 هزار یمنی زندگی می‌کنند که اغلب به کار ماهیگیری مشغول هستند. القاعده علاوه بر اخذ مالیات از ماهیگیران، عوارض سنگینی بابت تردد کشتی‌ها در این بندرگاه دریافت می‌کند.

 

رویترز در ادامه این گزارش نوشت: از زمانیکه عربستان تجاوز نظامی خود را به یمن آغاز کرد و از سوی آمریکا مورد حمایت قرار گرفت، القاعده قدرت بیشتری به دست آورد. القاعده از 20 سال پیش، هرگز تا این اندازه قدرت نگرفته بود. دولت مرکزی یمن اعلام کرد تروریست‌های القاعده از نابسامانی بوجود آمده درنتیجه تجاوز نظامی عربستان استفاده کرده و بر چاه‌های نفتی مناطق جنوبی، تسلط یافت. درآمدهای حاصل از فروش نفت القاعده از 1.4 میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. این رقم جدای از درآمد روزانه 2 میلیون دلاری القاعده از ناحیه جمع‌آوری مالیات و عوارض است. القاعده تعداد جنگجویان خود را در بندر المکلا به هزار نفر افزایش داده است و تسلط بر 600 کیلومتر از خط ساحلی را در اختیار گرفته است. القاعده حمله تروریستی سال گذشته به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس را برنامه ریزی کرده بود و چندین تلاش ناموفق در سرنگونی هواپیماهای خطوط هوایی آمریکا داشت. 

 

ساکنان بندر المکلا گزارش دادند آنها شاهد اصابت هیچ موشکی به شهرشان نیستند و نشانه‌ای از جنگ را تاکنون مشاهده نکرده‌اند. به نظر می‌رسد عربستان به عمد از حمله موشکی به المکلا پرهیز می‌کند و حمایت آل سعود از این گروه تروریستی دور از ذهن نیست. سفیر عربستان در واشینگتن تلاش کرد شک و شبهات را درمورد حمایت از القاعده از بین ببرد و اعلام کرد: تروریست‌ها در جنگ یمن از حاشیه امن برخوردار نیستند. اگر منطقه آنها در برنامه عملیاتی ما قرار داشته باشد، بدون شک مورد حمله قرار می‌گیرند. باوجود این سخنان، القاعده همچنان در حال قدرت گرفتن و گسترش قلمرو در یمن است. 

 

حملات پیاپی جنگنده‌های عربستانی به مواضع انصارالله در یمن، به القاعده این فرصت را داده است تا بدون تهدید شدن از جانب یکی از مهمترین دشمنان خود به افزایش فعالیت و بهره‌برداری از جنگ بپردازد.