سهم "اسرائیل" در قرارداد جدید مصر و عربستان
نصری المجالی در مقاله ای با عنوان " جزایر صنافیر و تیران دروازه صلح عربستان و اسرائیل " نوشت : مقامات سعودی معمولاً از جواب دادن به علت تعلل خود در امضای توافقنامه صلح با اسرائیل امتناع می کنند و علت درنگ کردن آنها، مشخص شدن سرنوشت جزایر صنافیر و تیران است، جزایری نزدیک خلیج عقبه دریای سرخ که اصولاً متعلق به عربستان است.

گویا پرونده جزایر صنافیر و تیران بسته شده است زیرا توافقنامه هایی که پادشاه عربستان روز جمعه گذشته با رئیس جمهوری مصر امضا کرد، سرنوشت این دو جزیره را مشخص کرد . روزنامه عربستانی عکاظ نیز نوشت " پادشاه عربستان رؤیای خود را عملی کرد . روزنامه الشرق الاوسط نیز مطالبی درباره امضای توافقنامه های تاریخی " احداث پل و تعیین مرزهای دریائی بین عربستان و مصر خصوصاً تعیین وضعیت جزایر صنافیر و تیران منتشر کرد . 

قضیه پل ارتباطی عربستان و مصر چیست ؟

بیست و هشت سال از زمان پیشنهاد طرح احداث پلی زمینی بین عربستان و مصر می گذرد که این طرح در این سال ها اسامی مختلفی همچون پل ملک فهد ، پل ملک عبدالله و پل ملک سلمان داشته است  طرحی که پیشنهادی عربستان است ولی این طرح هر بار که روی میز برای بررسی گذاشته شده است ، سرانجام به بایگانی فرستاده شد .

پل ملک سلمان منطقه تفریحی شرم الشیخ مصر را به منطقه رأس الشیخ حمید استان تبوک در شمال عربستان با عبور از جزیره تیران وصل خواهد کرد.

اسرائیل احداث پل ملک سلمان را برای امنیت خود خطرناک می داند زیرا این پل اوضاع جغرافیایی و جمعیتی شبه جزیره سینا را تغییر خواهد داد و اسرائیل اجازه احداث چنین پلی را نخواهد داد زیرا آن را خط قرمز خود می داند.

جزایر صنافیر و تیران در شمال دریای سرخ دارای اهمیت استراتژیک هستند . جزیره تیران در فاصله 4 مایلی شرق منطقه شرم الشیخ و جزیره صنافیر در  مایلی این منطقه واقع است . علت اهمیت جزایر صنافیر و تیران این است که در نزدیکی خلیج عقبه واقع هستند و نقش دروازه ورود به خلیج عقبه را ایفا می کنند، و تداوم کشتیرانی بین المللی در خلیج عقبه به این دو جزیره گره خورده است . 

پس از امضای توافقنامه کمپ دیوید در سال 1979 مصر با  استقرار نیروهای بین المللی چند ملیتی در جزایر صنافیر و تیران موافقت کرد و عملاً از این دو جزیره دست کشید. طبق پروتکل نظامی توافقنامه کمپ دیوید ؛ مصر به هیچ وجه اجازه مستقر کردن نیروهای نظامی خود در هیچ یک از دو جزیره صنافیر و تیران را ندارد و شهروندان مصری و عربستانی فقط از طریق هماهنگی با نیروهای بین المللی چند ملیتی می توانند وارد این دو جزیره بشوند و کشتی های جنگی مصر و عربستان حق نزدیک شدن به جزایر مذکور را ندارند مگر اینکه قبلاً با نیروهای بین المللی هماهنگ کرده باشند حتی کشتی های سیاحتی مصر که از مبدأ شرم الشیخ حرکت می کنند ، حق ندارند گردشگران خود را در این جزایر پیاده کنند و فقط باید در اطراف جزایرمذکور  گشت بزنند و برگردند.  

پشت پردۀ سکوت رژیم صهیونیستی

عربستان در سال های گذشته خصوصاً در چند ماه اخیر خدمات زیادی به اسرائیل ارائه کرده است به عنوان نمونه ملیاردها دلار برای تخریب سوریه هزینه کرده و همچنان چشم خود را به روی جرایم و جنایات صهیونیست ها در فلسطین اشغالی بسته و حزب الله لبنان را در لیست گروه های تروریستی گنجانده و دیگر کشورهای عربی را با سیاست های صهیونیست پسند خود همراه کرده است .

عربستان در خصوص جزایر صنافیر و تیران نیز به اسرائیل امتیاز می دهد . مجتهد عربستان در صفحه تویتر خود اعلام کرد " طرح احداث پل ارتباطی عربستان – مصر خیلی وقت پیش پیشنهاد شده بود ولی به علت شرط و شروط اسرائیل اجرایی نمیشد. " نظارت بر همه مراحل احداث پل و مشارکت در مدیریت پل " دو شرط اسرائیل برای احداث پل مذکور است.مساله جدید اینکه عربستان و مصر با شروط اسرائیل برای احداث پل ارتباطی خود موافقت کرده اند .