درآمد داعش، یک سوم شد

 یک شرکت آمریکایی خبر داده تروریست‌های داعش در مواجهه با مشکلات مالی و کاهش درآمدها، اخذ مالیات و جریمه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شرکت آی‌اچ‌اس (IHS)، شرکت معتبر آمریکایی که در کار ارائه مشاوره و تحلیل‌های اقتصادی است، در گزارشی درباره کاهش درآمدهای تروریست‌ها در عراق و سوریه در قیاس با سال گذشته، نوشته که درآمدهای داعش از ماهیانه 80 میلیون دلار در سال گذشته به 56 میلیون دلار کاهش یافته است.

بنا بر گزارش این شرکت آمریکایی، میزان صدور نفت قاچاق توسط داعش از 33 هزار بشکه به 21 هزار بشکه کاهش یافته که این موضوع به دلیل آسیب دیدن تأسیسات تحت کنترل تروریست‌ها در عراق و سوریه طی حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکاست.

همچنین، رویترز هم گزارش داده که سرزمین تحت کنترل داعش در قیاس با اواسط سال 2014، 22 درصد کاهش یافته و جمعیت تحت تصرف آنها هم از 9 میلیون نفر به 6 میلیون نفر تقلیل یافته است.

بر اساس گزارش شرکت آمریکایی، 50 درصد از درآمدهای داعش از مالیات‌ها و غرامت‌های اخذ شده از قلمرو تروریست‌ها، 43 درصد آن از درآمدهای نفتی و بقیه از راه قاچاق مواد مخدر، فروش برق و دریافت کمک‌های مالی حاصل می‌شود.

بنا بر این گزارش، داعش با توجه به مشکلات مالی، اجازه داده که به جای مجازات تنبیه بدنی خاطیان، از آنها جزای نقدی دریافت شود. داعش مالیات‌هایی روی فعالیتهایی چون نصب ماهواره، خروج از شهر نیز وضع کرده است.

تروریست‌های داعشی در اقدامی برای بهره‌برداری مالی و ابزاری از قرآن، کسانی که به سوالات درباره کلام الله مجید پاسخ اشتباه دهند، جریمه مالی می‌کنند.