به نقل از سی اِن اِن، دولت هند در حال تلاش برای بازگرداندن الماس کوه نور از انگلیس به هند است. این در حالی است که انگلیس ادعا می کند، این این الماس تاریخی نادر به عنوان هدیه به این کشور داده شده و دزدی نیست.

 

دعوای هند و انگلیس بر سر الماس کوه نور + تصاویر

 

کوه نور که هم اکنون بر روی تاج سر ملکه انگلیس قرار گرفته شده است، زمانی بزرگترین الماس دنیا بود و در گذشته ۱۸۶٫۰۶۲۵ قیراط معادل ۳۷٫۲۱ گرم وزن داشت که در تراش جدیدی که در سال ۱۸۵۴ بر روی آن خورد، وزنش ۱۰۵٫۶۰۲ قیراط معادل ۲۱٫۶۱ شده‌است.

این الماس زوج الماس معروف دریای نور است که هم اکنون در برج لندن نگهداری می‌شود و هر دو از قدیمی‌ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند. این الماس درشت سال‌ها میان حاکمان متعدد هندو، مغول و بریتانیایی دست به دست شده است.

 این سنگ قیمتی از ناحیه قلعه باستانی گلکنده در نزدیکی حیدرآباد در ایالت آندرا پرادش در کشور هند در سال ۱۶۵۶ میلادی بدست آمد. این الماس توسط میرزا محمد میر جمله وزیر مشهور ایرانی عبدالله قطب شاه به شاه جهان پادشاه گورکانی هند تقدیم شد و در آنجا ماند.

در سال ۱۷۲۹ میلادی نادرشاه پس از تسخیر هند، این الماس را که بر تاج محمدشاه هندی می‌درخشید، دید و گفت: «این کوهی از نور است.» و از آن تاریخ نام کوه نور بر آن ماند. کوه نور پس از مرگ نادر توسط احمدشاه درانی به افغانستان منتقل و سپس به شاه شجاع درانی رسید. پس از شکست شاه شجاع، از سردار هندی مهارجه راجیتسینگ ملقب به شیر پنجاب، الماس مزبور توسط سردار نامبرده به هند بازگشت داده شد.

 

دعوای هند و انگلیس بر سر الماس کوه نور + تصاویردعوای هند و انگلیس بر سر الماس کوه نور + تصاویر

 

اکنون حدود 150 سال است که این الماس در خزانه بریتانا وجود دارد ولی هند ادعا می کند که این قطعه الماس ۱۰۵ قیراطی که بهایی بر آن نمی توان گذاشت، توسط بریتانیا "به یغما" برده شده است.

دعوای هند و انگلیس بر سر الماس کوه نور + تصاویر