پیوند عربستان و رژیم صهیونیستی محکم تر شد

تحقیق جدید به عمل آمده توسط مرکز تحقیقات خاورنزدیک در واشنگتن نشان می دهد، اهدای دو جزیره تیران و صنافیر از سوی قاهره به عربستان که با مخالفت شدید شهروندان مصری مواجه شده در عین حال نشان می دهد که طرح های عربستان و رژیم صهیونیستی بر اساس منافع مشترک در حال گسترش است.

براساس توافق واگذاری این جزایر به عربستان میان ملک سلمان و عبدالفتاح السیسی که با بخشش سخاوتمندانه 22 میلیارد دلاری ریاض به قاهره به شکل فرآورده های نفتی طی پنج سال صورت گرفت، مقررشده است که پلی نیز با هزینه عربستان میان دو کشور سعودی و مصر در تنگه تیران ساخته شود.

در عین حالی که مصری ها احساس می کنند که با بازگرداندن دو جزیره به عربستان به اعتبار ملی آنها توهین شده، به گونه ای که انگار اقتصاد ملی شان بر بذل و بخشش های سعودی ها استوار است.

به نظر می رسد مردم هر دو کشور معتقدند که ریاض و قاهره در خصوص ساخت پل ارتباطی میان عربستان و مصر با تل آویو به توافق رسیده اند.

در این تحقیق آمده است: در دو دهه شصت و هفتاد قرن گذشته میلادی تنگه تیران همانند دریای جنوب چین در حال حاضر به عنوان کانون تنش سیاسی شناخته می شد؛ این تنگه در بخش جنوبی خلیج عقبه واقع شده است که به نام خلیج ایلات نیز شناخته می شود و هم اکنون منطقه توریستی شرم الشیخ بر این تنگه و دو جزیره اشراف دارد.

در سال 1949 طی جنگی که به دنبال آن رژیم صهیونیستی شکل گرفت، نیروهای مصر دو جزیره تیران و صنافیر را به اشغال خود درآوردند و قاهره پس از گذشت یک سال حاکمیت خود را بر این دو جزیره اعلام کرد؛ سپس رژیم اسراییل در جنگ سال 1956 بر این دو جزیره تسلط یافت، اما تحت تاثیر فشارهای واشنگتن از آنها عقب نشینی کرد.

پس از چندی اسراییل بار دیگر این دو جزیره را به اشغال خود درآورد تا اینکه بر اساس شرایط تعیین شده در توافقنامه کمپ دیوید از آنها عقب نشینی کرد و سپس بر اساس معاهده صلح مصر - اسراییل در سال 1979 نیروهای چند ملیتی در آن دو جزیره مستقر شدند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان طی سخنانی در 10 آوریل گفت که ریاض در خصوص معامله انجام گرفته بر سر دو جزیره مصری، هیچ گونه تماسی با اسراییل نگرفته است، اما این دو جزیره بر پایه معاهده صلح کمپ دیوید عاری از سلاح باقی خواهند ماند.

تحقیق یاد شده از وجود مخالفت های داخلی در مصر به عنوان بزرگ ترین نقطه ضعف معامله انجام گرفته میان قاهره و ریاض یاد کرده، زیرا عبدالفتاح السیسی از موقعیت و پایگاه قوی برخوردار نیست و به همین دلیل موضوع انتقال حاکمیت این دو جزیره حتی اگر تحت سلطه فعال مصر باقی بمانند، موضوع بسیار حساسی بشمار می رود.

گفته می شود که قاهره چند ماه قبل از واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان، با واشنگتن و اسراییل مشورت کرده و این رژیم هیچ اعتراضی به واگذاری آن به سعودی ها نکرده است به شرط آنکه معامله شکل گرفته بر حمل و نقل دریایی اسراییل تاثیر نگذارد؛ این موضوع از رابطه قوی مصر و اسراییل حکایت می کند و قاهره و تل آویو هم اکنون در موارد زیادی از جمله مبارزه باصطلاح با تروریسم و پیشبرد طرح گاز طبیعی همکاری تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

در این تحقیق آمده است که ریاض همچنان با برقراری روابط رسمی و علنی با اسراییل مخالف است، اما همان گونه که روشن است دو طرف در خصوص مسائل اصلی مانند رویارویی با ایران دیدگاه های مشترکی با هم دارند.