شکست کره شمالی در ۲ آزمایش موشکی

 ادعای یک مقام نظامی آمریکایی در خصوص آزمایش ناموفق دو فروند موشک بالستیک میان برد کره شمالی در شرایطی است که این مساله چالش و دردسر بزرگی برای کیم جونگ اون رهبر این کشور در آستانه برگزاری کنگره سالیانه حزب کارگران خواهد بود.

کره شمالی طی ماه های اخیر آزمایش های موشکی متعددی را انجام داده است که مغایر با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بوده است. کره جنوبی نیز اعلام کرده است که کره شمالی برای انجام پنجمین آزمایش هسته ای آماده می شود. کنگره سالیانه حزب کارگران کره شمالی قرار است 6 می برگزار شود.

چین اعلام کرده است که شورای امنیت در حال کار بر روی واکنش مناسب در قبال آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی است. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز از پیونگ یانگ خواسته است تا اقدامات تحریک آمیز بیشتر را متوقف کند.

فرماندهی راهبردی ارتش آمریکا نیز اعلام کرد که 2 فروند موشک را رهگیری کرده است که هیچ یک از آنها تهدیدی برای آمریکا نبوده است. مارتین اودانل سخنگوی فرماندهی راهبردی ارتش آمریکا تاکید کرد: نشانه های اولیه حاکی است که این آزمایش ها موفقیت آمیز نبوده است.

شورای امنیت نیز ماه گذشته در واکنش به آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی، تحریمهای جدیدی را علیه این کشور اعمال کرده است.

کره شمالی تلاش زیادی کرده است تا به توانایی موشک های دوربرد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشد، دست پیدا کند.

به‌ رغم آنکه کره شمالی به پیشرفت‌هایش در زمینه برنامه موشکی بالستیک خود می‌بالد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این کشور تا ساخت موشک بالستیک قاره‌ پیما که بتواند تهدیدی برای آمریکا باشد یک دهه یا شاید زمان بیشتری فاصله دارد.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.