اشپیگل: انتخاب صادق‌خان، پیروزی بر اسلام هراسی بود

«صادق‌خان» شهردار جدید لندن شد وی فرزند مهاجری پاکستانی است که مورد هجمه‌های فراوانی هم قرار گرفته است. نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی در این مورد نوشت که تا نیمه‌های شب طول کشید تا وی به مناسبت پیروزی خود سخنرانی کند. تنها به این دلیل که نگرانی‌هایی در زمینه اشتباه در شمارش آرا باعث شده بود تا مقامات اعلام نتیجه قطعی انتخابات را به تاخیر بیاندازند.  اما در نهایت این نامزد حزب کارگر توانست با آرای قابل توجهی «زک گلداسمیت» از حزب محافظه‌کار را شکست دهد.

در این گزارش آمده است که رقابتی غیر برابر میان این 2 نامزد در گرفت آنهم در شرایطی که پسر یک راننده اتوبوس با پسر یک میلیاردر رقابت کرد و توانست پسر میلیاردر را شکست دهد. صادق‌خان در سخنرانی شب پیروزی خود گفت: «من قول می‌دهم که شهردار همه مردم لندن باشم.» با پیروزی وی برای نخستین‌بار در طول تاریخ یک مسلمان عده دار شهرداری پایتخت انگلیس شده است و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی اسلام‌ستیزی و بیگانه‌ستیزی رشد داشته است.

از طرفی صادق‌ خان در شرایطی که به حمایت از تروریسم متهم شده بود، توانست در انتخابات پیروز شود. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که نسل دوم  هم می‌تواند به مناسب بالای سیاسی منصوب شود.

صادق خان پنجمین فرزند از 8 فرزند زن و شوهری مهاجر بود که مرد راننده اتوبوس و زن خیاط بود. وی هم مانند بسیاری از مهاجران که نمی‌توانند از مدارس خصوصی استفاده کنند، وارد مدرسه‌ای دولتی شد و بعدها در رشته حقوق ادامه تحصیل داد و در سال 2005 هم نماینده حزب کارگر شد.

اکنون در شهرداری مسایل متعددی انتظار وی را می‌کشد. بحران مسکن در این شهر مسئله‌ای است که از وی انتظار می‌رود که آن را حل کند همچنین افزایش نابرابری میان فقیر و غنی دیگر مشکلی است که او در شهرداری با آن مواجه خواهد شد. صادق‌خان در سمت شهردار لندن بودجه‌ای 16 میلیونی در اختیار دارد اما این رقم، قدرت عمل وی را در زمینه پلیس، حمل و نقل و پروژه‌های بزرگ ساختمانی محدود می‌کند.

از طرفی «بوریس جانسون» که پیش از وی شهردار لندن بود، سیاست‌های خاصی داشت مثلا به مدت 4 سال قیمت بلیت اتوبوس و مترو را ثابت نگه داشت که رضایت فراوان خانواده‌های فقیر را به دنبال داشت. گمان می‌رود که همین مسئله شرایط را برای صادق‌خان دشوار می‌کند.