عربستان: ایران پیش خدا برای عدم اعزام شهروندانش به حج مسئول است!
مقام های عربستان پس از برگزاری نشست هیات وزیران به ریاست پادشاه آن کشور، امروز(دوشنبه) با صدور بیانیه ای درباره نتیجه این جلسه مدعی شدند:عربستان دولت و ملت با تأکید مجدد بر عمل به وظایف و مسئولیت هایش در زمینه خدمت به حجاج بیت الله الحرام اعلام می نمایند از خدمت به حجاج و عمره گزاران تمام کشورها استقبال کرده و آن را افتخاری برای خودشان می دانند و عربستان، هرگز از حضور هیچ مسلمانی در سرزمین وحی جلوگیری نکرده است.

کابینه عربستان همچنین مدعی شد مسئول اعزام نشدن حجاج ایرانی به حج، مقام های ایرانی بوده و آنها در این زمینه، در مقابل خداوند و همه جهانیان، مسئول هستند، عربستان سعودی با تلاش های ایران با هدف سیاسی کردن فریضه حج مخالف است.

در ادامه بیانیه دولت عربستان آمده در نشست کابینه، مذاکرات مقام های سازمان حج و زیارت ایران با مقام های  سعودی در زمینه مقدمات و اقدام های لازم درباره خواسته های حجاج ایران مانند حجاج سایر کشورها و مخالفت هیأت ایرانی با امضای توافق نامه در زمینه امور حجاج مورد بررسی قرار گرفت.

سعودی ها همچنین ادعا کردند: دولت عربستان، "تلاش های ایران" برای مانع تراشی بر سر حضور حجاج ایران در مراسم حج با هدف سیاسی کردن آن و همچنین سوء استفاده از آن در راستای آسیب رساندن به دولت ریاض را مردود می داند. این در حالی است که دولت عربستان همه امکانات مادی و بشری خود را برای خدمت به حجاج و تأمین امنیت و راحتی آنها در هنگام انجام مراسم حج به کار گرفته است.

ادعای دولت عربستان در حالی است که "حسین جابر انصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا اعلام کرده است: متأسفانه دولت عربستان سعودی علی‌رغم ادعاهای مکرر مبنی بر اینکه مسئله حج را با اختلافات سیاسی با ایران همراه نمی کند، عملاً با انواع کارشکنی‌ها تا به امروز امکان توافق اجرایی درباره جنبه‌ای مختلف حج و اعزام حجاج ایرانی را فراهم نکرده است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی هم هفته گذشته گفت: شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست؛ زمان را از دست داده ایم؛ ما درحد توان تلاش کردیم اما کارشکنی ازسوی سعودی هاست.

علی جنتی اظهارکرد از حدود چهار ماه پیش تلاش برآن است تا بحث حج را با سعودی ها حل کنیم، زمانی که خواستیم هیاتی را از ایران اعزام کنیم دریافت ویزای آنها یک تا 2 ماه طول کشید.

وی افزود: بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی اعتنایی، تهدید و انگشت نگاری مواجه شدند و با وجود پاسپورت سیاسی وسایل آنها را تفتیش کردند.

جنتی یادآور شد : رئیس سازمان حج و زیارت کشور چهار جلسه با وزیر حج عربستان برگزار کرد، برخوردهای آنها سرد و نامناسب بود و پیشنهادهای ما در زمینه مسائلی چون ویزا ، حمل ونقل هوایی و تامین امنیت حجاج با توجه به نبود کنسولگری ایران پذیرفته نشد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: مسئولان عربستانی درمورد ویزا نیز هیچ قولی ندادند و معتقدند که حاجیان ما باید به کشور ثالثی بروند و ویزا بگیرند که اینها نشان می دهد شرایط برای حج آماده نیست، اکنون نیز زمان را از دست داده ایم ولی ما درحد توان تلاش کردیم تا نشان دهیم که کارشکنی از سوی سعودی هاست.