انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به صورت فزاینده‌ای در فضای آنلاین جنگیده می‌‌شود. رسانه‌های اجتماعی تبدیل به یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای ارتباط با رأی‌دهندگان شده است. کاندیداهای ریاست‌جمهوری در هر دو حزب از این ابزار برای کسب پول، نشر تبلیغات و جذب طرفدار استفاده می‌کنند.

مارک زوکربرگ

سیاست تبدیل به یکی از موضوعات برجسته مورد بحث در فیسبوک شده و کاربران با انتشار مطالب و فیلم‌های ویدئویی حمایت از نامزدهای مورد علاقه خود را اعلام می‌کنند.

اهمیت این رسانه اجتماعی برای فرآیند سیاسی به مارک زوکربرگ،‌ صاحب این وب‌سایت، پلت‌فرمی ارائه کرده که عقاید سیاسی خودش را مطرح کند.

زوکربرگ هفته گذشته از دونالد ترامپ، نامزد پیشروی حزب جمهوری‌خواه، به دلیل وعده ساخت دیواری در مرز مکزیک انتقاد کرد. اما قدرت اصلی زوکربرگ در محصولی است که تولید کرده، محصولی که مورد استفاده هفت نفر از هر 10 آمریکایی است.

فیس‌بوک ابزاری کلیدی برای ارتباط، جذب هوادار و تبلغات توسط نامزدهای ریاست‌جمهوری بوده و یک قطب اصلی نشر اخبار سیاسی است. در این فضای سایبری بخش اعظمی از مباحث سیاسی بین رأی‌دهندگان نیز انجام می‌گیرد.

فیس‌بوک در 15 مارس اعلام کرد که در عرض یک ماه 650 میلیون تعامل متقابل با پست‌های مرتبط با ریاست‌جمهوری انجام شده - شامل لایک، پست،‌اظهار نظر و به اشتراک گذاری. توئیتر، اسنپ‌چت و دیگر رسانه‌های اجتماعی نیز نقش خود را در این رقابت ایفاء می‌کنند اما تأثیرگذاری آنها در عرصه سیاسی آمریکا به مانند فیس‌بوک نیست.

مت دراج

مردی که در پشت وب‌سایت Drudge Report قرار گرفته، هنوز هم یکی از قوی‌ترین پلت‌فرم‌های خبری را در اینترنت در اختیار داشته و توانایی این را دارد که مطالب را به جریان اصلی رسانه‌های سیاسی تزریق کند.

دراج متمایل به دونالد ترامپ بوده و اغلب مطالبی را جمع‌آوری و ترویج می‌کند که به نفع نامزدی این میلیارد جمهوری‌خواه است. در ماه فوریه، وب‌سایت با نمایش بنری در صفحه اولش اعلام کرد که ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه خواهد بود.

ترامپ نیز به نوبه خود دراج را بارها تمجید کرده است. در ماه آگوست گذشته، ترامپ به یک نظرسنجی در این سایت اشاره کرد که وی را برنده اولین مناظره حزب جمهوری‌خواه معرفی کرده بود.

وی گفت: «من نمی‌گویم برنده شده‌ام، فقط نظرسنجی دروگ را به شما اعلام می‌کنم. چه کسی بهتر از دروگ؟ او یک فرد فوق‌العاده است. آنچه که وی ساخته است بسیار قابل احترام است.»

دراج این ایده را کمپین سناتور تد کروز در کنگره جمهوری‌‌خواه کلورادو با تقلب وارد یک مبادله نمایندگی حزبی شده است را مطرح کرد. واشنگتن‌پست نوشت با اظهارنظرهای ترامپ مبنی بر اینکه سیستم با خدعه و نیرنگ علیه وی بسیج شده است، حملات در رسانه‌های اجتماعی آغاز شد.

کروز پس از این رویدادها گفت: «در یک ماه گذشته وب‌سایت دروگ ریپورت اساسا تبدیل به وب‌سایت حمله کمپین ترامپ شده است. آنها هر روز آخرین حملات ترامپ را انجام می‌دهند.»

جان اولیور

برنامه‌های این کمیدین مشهور که در آن به موضوعاتی که در اخبار مطرح شده، می‌پردازد ابتدا در شبکه اچ‌بی‌اُ منتشر شد اما یوتیوب مهمترین پلت‌فرمی است که برنامه‌های اولیور از آن پخش می‌شود.

بخش‌های کوچکی از برنامه «هفته گذشته در امشب» به طور پیوسته در سطح اینترنت پخش می‌شود، و توجهات را معروف به چیزهایی بسیار متنوع از لزوم بی‌طرفی فضای سایبر تا فساد در سازمان فیفا جلب می‌شود.

وی اکنون نگاه خود را معطوف به انتخابات 2016 کرده است. اولیور یک برنامه کامل را به دونالد ترامپ اختصاص داده و او را یک «هنرمند مزخرف» نامید. وی همچنین در برنامه‌ای که فقط در یوتیوب تاکنون 25 میلیون بیننده داشت،‌ اعلام کرد که نام خانوادگی اصلی ترامپ (Trump) درامف (Drumpf) است.

اولیور گفت: «ما نمی‌توانیم با جادوی نام وی کور شویم. ما باید او را با چشمانی باز ببینیم.» وی برنامه را در مقابل یک تابلوی الکتریکی بزرگ پایان داد که بر روی آن درامف نوشته شده بود. «آقای ترامپ صبح منتظر شکایت قضایی شما هستم.» اولیور همچنین گفت کلاهی می‌فروشد که بر روی آن نوشته شده: «دونالد را دوباره درامف بسازید.» اشاره‌ای طنزگونه به شعار کمپین انتخابی ترامپ: «آمریکا را دوباره بزرگ بسازید.»

آریانا هافینگتون

آریانا هافینگتون یکی از یکی از اولین روزنامه‌های آنلاین را در سال 2005 تأسیس کرد. این وب‌سایت لیبرال به عنوان پربازدیدترین سایت خبری سیاسی در انتخابات 2016 باقی مانده است.

سال گذشته میلادی هافینگتون پست در اقدام جنجالی اخبار مرتبط با دونالد ترامپ را در بخش «سرگرمی» منتشر می‌کرد اما این رویه را در دسامبر گذشته تغییر داد.

هافینگتون‌پست حین این تغییر نوشت با وجود اینکه خط‌مشی‌اش را تغییر داده کمپین ترامپ تبدیل به یک «نیروی زشت و خطرناک در عرصه سیاسی آمریکا شده است. بنابراین ما دیگر اخبار کمپین وی را در بخش سرگرمی پوشش نمی‌دهیم. اما این بدین معنا نیست که با کمپین وی به عنوان کمپینی عادی برخورد می‌کنیم.»

اکنون این سایت یک یادداشت سردبیری را به هر خبری درباره ترامپ اضافه می‌کند که می‌گوید: «دونالد ترامپ به طور مداوم خشونت سیاسی را تحریک کرده و یک دروغگوی سریالی، دگرهراسی همیشگی،‌ نژادپرست،‌ زن‌ستیز و طرفدار نظریه‌های توطئه درباره اوباما است که به صورت مکرر وعده داده ورود همه مسلمان‌ها - 1.6 میلیارد از اعضای یک دین - به آمریکا را ممنوع خواهد کرد.»

هافینگتون‌پست مدعی بنری بر روی سایت گذاشت که بر روی آن نوشته بود ترامپ «نژادپرست شده است.» ترامپ پاسخ تندی به این ادعاها داده و وب‌سایت را یک «شوی دلقک‌گونه» خواند.

وب‌سایت سام‌اسکور (ComScore) در دسامبر ماه گذشته هافینگتون پست را به عنوان پربازدیدترین وب‌سایت خبری سیاسی با 25 میلیون بازدیدکننده معرفی کرد. اگرچه برخی رسانه‌های رقیب درباره تعداد بازدید‌های این وب‌سایت اظهار تردید کرده‌اند.

اریک هیل

اریک هیل، مدیر اجرایی شرکت «اکت‌بلو» (ActBlue) است، شرکتی که در سال 2004 تأسیس شده و یک نرم‌افزار آنلاین کمک مالی برای نامزدهای دموکرات ارائه می‌کند.

به لطف رکورد شکنی کمک‌های مالی به برنی سازندرز این شرکت توانسته کمک مالی بیشتری از هر زمان دیگری جمع‌آوری کند. این شرکت به کاربران اجازه می‌دهد در وب‌سایت ثبت نام کرده و مبلغ کوچکی را به ستاد انتخاباتی هر کدام از نامزدها که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند واریز کنند. اکنون صدها نفر از نمایندگان سنا، مجلس نمایندگان و مجالس ایالتی از این نرم‌افزار بهره می‌برند.

شرکت در ماه فوریه، نزدیک به 59 میلیون دلار را از تقریبا 2 میلیون اهداء کننده دریافت کرد. در ماه مارس، مبلغ بی‌سابقه 72 میلیون دلار از 2.4 میلیون اهداء کننده جمع‌آوری شد. روزنامه لوس‌آنجلس‌تایمز در مقاله‌ای نوشت که این نرم‌افزار توسط ستادهای بزرگ انتخاباتی ریاست‌جمهوری مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. در حالیکه ساندرز از اکت‌بلو استفاده می‌کند، هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز حزب دموکرات از ابزار کمک‌های مالی مختص به خودش بهره می‌برد.

ساندرز قدرت کمک‌های مالی آنلاین را در شب پیروزی‌اش در نیوهمشایر نشان داد. وی در سخنرانیاش از مردم خواست که با حضور در فضای آنلاین به کمپین انتخاباتی وی کمک کنند، این دعوت موجب هجوم گسترده کاربران به اکت‌بلو شد.