وزرا و نمایندگان پارلمانی حزب‌الله لبنان تحریم می‌شوند

 معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم وابسته به دفتر «امور تروریسم و اطلاعات مالی» روز جمعه (دیروز) در بیروت با مقامات لبنانی از قبیل نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

پیش از این در خبرها آمده بود که «دانیل گلاسر» به بیروت می‌رود تا مسئولان لبنانی را که در مارس 2015 با آنان ملاقات کرده بود، از قانون جدید آمریکا علیه حزب‌الله مطلع کند.

رسانه‌های لبنان گزارش دادند که او مسئولان لبنانی را در چند و چون قانون «منع حمایت مالی بین‌الملل از حزب‌الله» و اثرات و چگونگی تعامل با آن که متعرض بخش بانکی لبنان نشود، قرار خواهد داد.

باراک اوباما قانون تحریم حزب‌الله به شماره «2297» را در 18 دسامبر 2015 امضا کرده بود. پیش از تایید رئیس‌جمهوری آمریکا، این قانون در کنگره با اجماع تصویب شده بود. این قانون آمریکا، بانک‌ها و موسسات مالی را که روشن شود با حزب‌الله همکاری می‌کنند، تحریم می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شماری از اسامی مسئولان، تاجران و شرکت‌ها و موسسه‌هایی را که آمریکا آنان را با حزب‌الله مرتبط می‌داند، تهیه کرده که در رأس آن، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله، «مصطفی بدرالدین» یکی از فرماندهان نظامی حزب‌الله و شماری از تجار مشهور همکار با حزب‌الله و همچنین تلویزیون المنار و رادیو «نور» قرار دارند.

این قانون شامل دو بخش می‌شود که بخش اول شامل پرونده شبکه المنار وابسته به حزب‌الله و چگونگی پخش آن در خارج از لبنان است و بخش دوم مربوط به فعالیت حزب‌الله در دنیاست.

مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه لبنانی ال بی سی تاکید کرده که قانون مذکور وزرای دولت و نمایندگان پارلمانی حزب‌الله لبنان را دربرگرفته و آنها را تحریم خواهد کرد.

معاون ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در این باره تصریح کرد: «ما تفاوتی بین اعضای حزب‌الله قائل نمی‌شویم».

او در اظهاراتی به منظور ایجاد اختلاف بین حزب‌الله با دیگر اعضای شیعه لبنان گفت: «ما تفاوت بین حزب‌الله و جامعه گسترده شیعه را می‌دانیم. ما این قانون(قانون تحریم حزب‌الله) را در سطح جهان اجرا می‌کنیم».

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین افزود: «در لبنان این قانون تاثیر خاصی دارد چرا که حزب‌الله حضور زیادی در لبنان دارد اما حزب‌الله،‌ هدف این قانون است و نه شیعیان».

دانیل گلاسر در سفر اخیرش به بیروت با مقامات لبنانی از قبیل تمام سلام نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرده است.