قرار است لندن این تصمیم را که در راستای تقویت حضور نظامی ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در منطقه اتخاذ شده در اجلاس آتی ناتو در ماه ژوئیه در ورشو پایتخت لهستان اعلام کند.

بنا بر این گزارش، ائتلاف نظامی تحت امر امریکا به دنبال استقرار چهار هزار نیروی دیگر در لتونی، استونی و لیتوانی است، که اعزام نیروهای انگلیسی مشتمل بر یکی از گردان‌های ناتو است.

تایمز نیز در این رابطه می نویسد: ابتدا قرار بود امریکا تامین نیمی از نیروها را بر عهده گیرد و آلمان و انگلیس عهده دار باقیمانده نیروها باشند. با این حال، واشنگتن سپس با تغییر تصمیم خود اعلام کرد که فقط یک گردان هزار نفره اعزام خواهد کرد و از اعضای اروپایی ائتلاف خواست برای مصالح دفاعی خود مشارکت بیشتری به خرج دهند.

«مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس، در ماه فوریه اعلام کرد که در راستای بازدارندگی از تهاجم روسیه «سال ۲۰۱۶ سال محوریت خاص حوزه بالتیک خواهد بود. تقویت قوای ناتو این پیام روشن را به دشمنان ما می‌دهد که ما از آمادگی پاسخگویی به هر گونه تهدید و دفاع از متحدان خود برخورداریم.»

طرح انگلیس در این رابطه شامل اعزام پنج کشتی دیگر به بالتیک است. در حال حاضر، ناوچه «اچ.ام.اس آیرون دوک» و شماری کشتی جنگی دیگر انگلیس در منطقه مستقر هستند.

همچنین علاوه بر موارد بالا قرار است شماری دیگر از نیروها به صورت گردشی در شش کشور هم جوار روسیه مستقر باشند.