صدور مجوز حملات هوایی آمریکا با تلفن همراه کلینتون

در حالیکه «هیلاری کلینتون» در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است و تلاش دارد تا به اولین زن رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا تبدیل شود، رخدادهای بیشتر و بیشتری از رسوایی ننگین ایمیل‌های وی در حال کشف شدن است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک ضمن اعلام این خبر ادامه داد، اینبار مشخص شده است که هیلاری کلینتون از تلفن همراه خود برای تأیید حملات پهپادی آمریکا در پاکستان و بسیاری دیگر از کشورها استفاده کرده است.

طبق گزارش جدید پلیس فدرال موسوم به «اف بی آی»، در بازه زمانی 2011 و 2012، هیلاری کلینتون که در آن زمان بعنوان وزیر خارجه آمریکا فعالیت داشته است، از تلفن همراه خود برای تأیید حملات هوایی آمریکا که به کشته شدن تنها یکهزار غیرنظامی از جمله بیش از 200 کودک در پاکستان منجر شد، استفاده کرده است.

این حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان، یمن، سومالی، افغانستان و کشورهای دیگر انجام شده است و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان «سیا» مسئولیت این حملات را برعهده داشته است.

با اینحال، تعداد بسیار زیاد تلفات غیرنظامی در این حملات، مقامات پاکستانی را وادار کرد که مقابل این حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا ایستادگی کنند و همین مسئله موجب شد تا وزارت خارجه آمریکا وارد مداخله شود.

در واقع، وزارت خارجه آمریکا تنها زمانبندی حملات سیا را مورد انتقاد قرار داد و هیچ مخالفتی با انتخاب اهداف این حملات صورت نگرفت.

طبق این گزارش، این مسائل موجب شد وضعیتی به وجود آید که مأموران سیا حدود نیم ساعت یا کمی بیشتر قبل از حمله، مقامات وزارت خارجه آمریکا را در جریان حملات هوایی خود قرار می‌دادند. بنابراین هیلاری کلینتون بعنوان وزیر خارجه آمریکا و مشاوران وی جزء افرادی بودند که مجوز این حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان و کشورهای دیگر را صادر می‌کردند.

بنا به گزارش‌های «اف بی آی»، مشاوران کلینتون برخی از این اطلاعیه‌ها را به ایمیل شخصی کلینتون ارسال می‌کردند و اینطور بود که اف‌ بی ‌آی موفق به کشف کل این طرح شد.

از آنجایی که بازه زمانی اطلاع‌رسانی سیا به وزارت خارجه آمریکا بسیار اندک بود و برخی اوقات تنها نیم ساعت قبل از حمله به وزارت خارجه اطلاع‌رسانی می‌شد و کلینتون مجبور بود خیلی سریع واکنش نشان داده و پاسخ دهد، به همین منظور کلینتون از تلفن هوشمند خود استفاده می‌کرد

اسپوتنیک ادامه داد، استفاده از تلفن هوشمند به علاوه استفاده از سرور ایمیل شخصی در واقع سوء مدیریت اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه است و برخی معتقدند که این اساساً یک جرم محسوب می‌شود.

کاخ سفید روز پنجشنبه هفته گذشته، روزی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، کلینتون را بعنوان نامزد ریاست‌جمهوری مورد تأیید قرار داد، در یک کنفرانس خبری اعتراف کرد که تحقیقات اف بی آی در خصوص مدیریت کلینتون در زمینه اطلاعات محرمانه یک «تحقیقات جنایی» است.

اف بی آی در صدد است در تابستان سال جاری میلادی درباره این رسوایی، کلینتون را مورد بازجویی قرار دهد اما مقامات اجرایی آمریکا بعید می‌دانند که علیه کلینتون به دلیل اتهامات جنایی تشکیل پرونده شود زیرا استفاده از کانال‌های نه چندان امن ارتباطی یکی از اقدامات رایج بین سازمانهای آمریکایی در هنگام انتقال اطلاعات حساس می‌باشد.