آمریکا اگر می‌خواهد حزب‌الله را تحریم کند اول از من آغاز کند

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دیدار با «دانیل گلاسر» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم، بشدت از حزب‌الله حمایت کرد و گفت اگر میخواهند حزب‌الله را تحریم کنند، اول از او شروع کنند.

رئیس مجلس لبنان در این دیدار ضمن ابراز تعجب از تحریم‌های آمریکا علیه حزب الله تأکید کرد که این تحریم‌ها به نابودی لبنان منجر خواهد شد.

وبگاه خبری «النشره» درباره جزئیات این دیدار می‌نویسد که «بری» عواقب این تحریم‌ها بر مردم لبنان را تشریح کرد و از گلاسر پرسید:  آیا قصد دارید هر کسی که با حزب الله همکاری می‌کند مجازات کنید؟ پس من را نخستین همپیمان حزب الله بدانید. گروه‌های سیاسی زیادی حزب الله را تأیید می کنند که منحصر به شیعیان نیست.

به گزارش این وبگاه، گلاسر در این جلسه با اهتمام خاصی به اظهارات بری گوش فرا داد و فقط سکوت کرد.

رئیس مجلس لبنان پیشنهاد داد که به جای پیگرد اشخاص و نهادها، بر حساب‌های اشخاص نظارت کنند و اگر حرکت غیر طبیعی و مشکوکی رخ داد بر اساس قوانین لبنانی تدابیری اتخاذ خواهد شد.

بنا بر این گزارش، این دیدار که در «عین التینه» برگزار شد بسیار صریح بود.

بری در جریان آن از حزب الله دفاع کرد و مثال‌هایی درباره تداخل جنبش «أمل» و حزب الله مطرح کرد و گفت: برادر سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان به جنبش امل منتسب است» و خانواده‌های لبنان با هم درآمیخته‌اند.

پس از این دیدار گلاسر نیز ادعا کرد که مسئولان آمریکا نمی‌خواهند مردم یا گروه خاصی را در لبنان هدف قرار دهند.

اخیرا گلاسر با سفر به لبنان، قانون تحریمی کشورش علیه حزب‌الله را برای مسئولان لبنانی تشریح کرده بود.

«ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان نیز اواسط ماه گذشته در تبعیت از دستورات آمریکا -که اعتراض برخی نمایندگان مقاومت در پارلمان لبنان را در پی داشت- در چارچوب سیاست تشدید فشار بر بین‌المللی بر «حزب الله»، بخشنامه‌ای در خصوص نحوه تعامل با قانون آمریکایی تحریم حزب‌الله صادر کرد.

این بخشنامه شامل سه بند جهت اجتناب از همکاری مالی با حزب‌الله و نحوه تعامل سیستم‌های اجرایی بود که مانع از فعالیت‌ مالی و داد و ستد تجاری حزب‌الله با نهادها و مراکز مالی و بانک‌های خارجی می‌شد.

پس از این مسئله، یک انفجار در منطقه «فردان» بیروت در نزدیکی بانک لبنان و «المهجر» رخ داد که برای متهم کردن حزب الله صورت گرفته بود.

رئیس پارلمان لبنان نیز بسرعت در واکنش به این مسئله تأکید کرد که این انفجار در وهله نخست لبنان و پس از آن حزب الله را هدف قرار داده است و مردم لبنان نباید در پس این طرح‌های مشکوک حرکت کنند.