پیامدهای نزدیک‌شدن عربستان به رژیم صهیونیستی برای آل‌سعود

 مانند لابی صهیونیسم، لابی عربستان هم تلاش می‌کند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش بازی کند. چند روز پیش اخباری در رسانه‌ها منتشر شد که محتوای آن این است که ریاض حامی اصلی تبلیغات «هیلاری کلینتون» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. دیگر پوشیده نیست که عربستان و بیشتر کشورهای عربی نگرانند که «دونالد ترامپ» نامزد جدال برانگیز جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.

با وجود اینکه روابط عربستان و آمریکا به‌طور بی‌سابقه‌ای تیره شده است اما ریاض از پیامدهای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگران است. آنچه تنگنای ریاض را افزایش می‌دهد این است که آمریکا در حالی از عربستان چشم‌پوشی می‌کند که «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان و «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد برای رسیدن به قدرت با همدیگر رقابت می‌کنند و پادشاه عربستان هم از نظر سلامتی اوضاع وخیمی دارد.

با سفر محمد بن سلمان به آمریکا، لابی عربستان تلاش می‌کند او را به‌عنوان مردی معرفی کند که می‌توان در منطقه و عربستان به او اعتماد کرد، این در حالی است که اگر تغییرهای شگفت انگیزی رخ ندهد محمد بن نایف ولیعهد است و باید پس از پادشاه عربستان قدرت را در این کشور به دست گیرد.

با توجه به اینکه آمریکایی‌ها بیشتر از دیگران از اسرار کاخ پادشاهی عربستان آگاهی دارند از راه تشویق طرح اقتصادی 2030 در عربستان برای نابودی ثروت این کشور تلاش می‌کنند. برخی این طرح را به طرح اقتصادی «گورباچف» موسوم به «پرسترویکا» تشبیه می‌کنند که به‌سرعت فروپاشی شوروی را به‌دنبال داشت و به جنگ سرد پایان داد.

قابل توجه است که مقام‌های عربستان هرچه بیشتر به رژیم صهیونیستی نزدیک می‌شوند تا پشتیبانی و رضایت آمریکا را به دست آورند. آنان این مسئله را فراموش کرده‌اند که نزدیک شدن عربستان به رژیم صهیونیستی و رد و بدل شدن پیام‌های دوستی و عاشقانه میان آنان، سبب می‌شود احساس مردم در کشورهای اسلامی علیه عربستان برانگیخته شود، زیرا مردم کشورهای اسلامی مخالف عادی سازی روابط با این رژیم هستند.

لابی سعودی این مسئله را نادیده می‌گیرد که روابط دولت و منافع آن در گروی تمایلات و طمع حاکمان آن است و شکاف در روابط میان حکومت و مردم در حال عمیق شدن است و فضا برای خیزش و انقلاب فراهم می‌شود. افزون بر این نادیده گرفتن مسئله فلسطین و دامن زدن به جنگ علیه یمن مسائلی هستند که بدون تاوان باقی نخواهند ماند. پس‌لرزه‌های این مسائل در درون عربستان نشان می‌دهد که آینده سختی در انتظار آل سعود است، به‌ویژه که طرحهای تجزیه کشورهای منطقه که کشورهای عربی منطقه را هدف قرار داده است بدون تردید عربستان هم از پیامدهای این طرح در امان نخواهد بود.