نشست ۲۴ گروه تروریستی در آنکارا

 نشست‌های مشترک و علنی تروریست‌ها و حامیان آنها در اسلامبول و پایتخت ترکیه با هدف بررسی راه‌های درهم شکستن محاصره «حلب»، به خوبی آشکار می‌کند کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، یک پروژه پیشگیرانه آمریکایی در ارتباط با تحولات شمال سوریه بوده است؛ به ویژه اینکه یادآور شویم ترکیه پیش از کودتا رویکردی جدی در تغییر مواضع در قبال بحران سوریه اتخاذ کرده بود که پس از کودتای آمریکا در این کشور، ناگهان از آن برگشت!

در حال حاضر تروریست‌ها و حامیان اصلی آنها از جمله آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر به شدت روی تحولات حلب متمرکز شده‌اند و همه انرژی خود را برای نجات تروریست‌ها در این شهر به‌کار گرفته‌اند؛ دیروز ششمین عملیات تروریست‌های تحت محاصره، برای فرار از این شهر نیز با اما و اگرهایی شکست خورد.

این عملیات هم توسط گروه تروریستی «جیش‌الفتح» متشکل از 22 جریان تکفیری و غیرتکفیری، به اجرا درآمده بود. شمار تلفات جیش‌الفتح طی پنج روز اخیر از 600 تن فراتر رفته است. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت هم که تاکنون حلقه محاصره را حفظ می‌کرده‌اند، از حالت تدافعی به تهاجمی تغییر موضع دادند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است، تروریست‌ها به کمک عوامل انتحاری خود، توانستند در محور «الراموسه» بخش جنوبی شهر حلب، در حلقه محاصره شکاف ایجاد کنند. با این حال، شبکه «المیادین» انتشار خبرها درباره شکسته شدن محاصره در الراموسه را تکذیب کرد و طی یک گزارش مستقیم، انتشار این خبر را «جنگ روانی» اعلام کرد.

همزمان با تحولات در حلب، تروریست‌ها و حامیان آنها، به طور بی‌سابقه‌ای در ترکیه فعال شده‌اند و اکنون دیگر هرگونه مخفی‌کاری را کنار گذاشته و آشکارا میان خود نشست مشترک برگزار می‌کنند.

در ارتباط با این نشست‌ها، «احمد بری» رئیس ستاد مشترک گروه تروریستی «ارتش آزاد»، اعلام کرده که 24 گروه [تروریستی] که در شمال سوریه حضور دارند، در آنکارا نشست برگزار کرده‌اند و هفته آینده نیز قرار است این گروه‌ها در ترکیه مجددا دور هم جمع شوند و «شورای عالی نظامی» تشکیل دهند.

پیش از این هم اعلام شده بود که حدودا همین تعداد(24) گروه حاضر در شهر تحت محاصره حلب، در یک گروه واحد تحت نام «جیش‌الفتح» با هم ائتلاف کرده‌اند. نکته جالب توجه اینکه، نشست‌هایی که در ترکیه برگزار می‌شود، هم گروه‌های تکفیری و هم غیرتکفیری را دربر می‌گیرد.

احمد بری رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد، از برخی سران تکفیری و غیرتکفیری نام برد و گفت: «چند روز پیش با «ریاض حجاب» هماهنگ‌کننده کل معارضان، «انس‌العبده» رئیس ائتلاف معارضان و (سران) حدود 24 گروه حاضر در شمال سوریه، در آنکارا نشست داشته‌ایم.»

احمد بری همچنین، از ارتباط تحکیم روابط میان ارتش آزاد و «جبهه النصره» خبر داد.

جبهه النصره که یک گروه تروریستی بدنام است، اخیرا به توصیه آمریکا اعلام کرده که رابطه‌اش را با شبکه «القاعده» قطع کرده است. واشنگتن با این اقدام، می‌خواست جبهه النصره را از دیگر گروه‌های تکفیری مستثنی کرده و اعضای آن را از حملات بی‌امان روسیه و سوریه نجات دهد. اما اظهارات اخیر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، که گفته بود «سوریه موهایم را سفید کرده است!» به خوبی نشان می‌دهد که اهمیت تحولات این کشور برای آمریکا کاملا راهبردی و حیاتی است و به موجودیت «اسرائیل» و نابودی محور مقاومت مربوط می‌شود.

این همه توجه خاص آمریکا به سوریه به طور کل، و در حال حاضر به تحولات استان حلب، علاوه بر اینکه حساسیت این کشور را برای آمریکا برملا می‌کند، به طور ناخواسته از این موضوع نیز پرده برمی‌دارد که کودتای نافرجام 25 تیر در ترکیه، به تحولات سوریه و خصوصا وقایع استان حلب کاملا مرتبط بوده و آمریکا می‌خواسته با اجرای کودتا، دست به اقدام پیشگیرانه بزند و سررشته کارها را در شمال سوریه از دست ندهد. به ویژه اینکه یادآور شویم، اندکی پیش از وقوع کودتا و حتی چند روز پس از کودتا مقامات ترکیه از تغییر رویکرد خود در قبال کشورهای همسایه به ویژه سوریه خبر داده و اعلام کرده بودند قصد پایان تنش‌ها را دارند. به عبارت دیگر در هفته‌ای که به کودتای 25 تیر منتهی شد، گفتمان مقامات ترک نسبت به سوریه و شخص «بشار اسد» عوض و ملایم‌تر شده بود.

پیش از آن زمان نیز وقتی که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، نخست‌وزیرش «احمد داود اوغلو» را برکنار کرده بود، کارشناسان پیش‌بینی کردند که رویکرد آنکارا نسبت به سوریه تغییر خواهد کرد و اوغلو در این بین می‌بایست به عنوان عامل تنش بین دو کشور قربانی شود. در چنین فضایی بود که ناگهان کودتا شد.

با توجه به این اظهارات مقامات ترکیه، به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواسته قبل از آنکه تحولی در سیاست خارجی ترکیه رخ دهد، کودتا را به اجرا درآورد. در صورت پیروزی کودتاچیان بر دولت، ترکیه به طور طبیعی مسیر مداخله در سوریه را در چارچوب مطامع آمریکا و ناتو ادامه می‌داد، زیرا ارتش ترکیه بخشی از ارتش ناتو محسوب می‌شود.

جالب است که پس از وقوع کودتا، هرچند اردوغان و یارانش به زیر کشیده نشده‌اند، ولی فهمیدند که پا را از گلیم خودشان درازتر نباید بکنند و به همین خاطر، طی روزهای گذشته نیز به تروریست‌های تکفیری و غیرتکفیری اجازه دادند به طور علنی در آنکارا و اسلامبول نشست برگزار کنند و خود را در ظاهر برای مداخله در سوریه، مصمم‌تر نشان دهند.

در ارتباط با دخالت داشتن آمریکا در ماجرای کودتا، «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» هم طی یک گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه، اعلام کرد، مقامات آمریکا از جمله «هیلاری کلینتون» به همراه رژیم آل سعود در کودتای ترکیه دست داشته‌اند.

در هر حال، ماجرای ترکیه یک بار دیگر ثابت کرد که هیچ کشوری نباید در ارتباط با روابط و خوش‌خدمتی خود با آمریکا دچار اشتباه شود، چون آمریکا نوچه می‌خواهد و روابط استراتژیک با هیچ کشوری، در سیاست خارجی دولت واشنگتن جایی ندارد.