به عربستان سلاح نفروشید تا تروریسم رشد نکند

«جیل استین» که به دنبال کسب نامزدی حزب سبز (گرین پارتی) در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 است از کنگره خواست تا با مخالفت با طرح پیشنهادی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای فروش 1.29 میلیارد دلار بمب به عربستان سعودی، مقابل تروریست‌ها ایستادگی کند.

پایگاه «جیل 2016» در این زمینه گزارش کرد که کنگره 30 روز برای مخالفت و رد این توافق زمان دارد.

استین تصریح کرد: «چندین دهه است که سرآمدان ثروتمند عربستان سعودی از تأمین‌کنندگان اصلی بودجه تروریسم هستند. هم‌اکنون، آنها تروریست‌هایی چون داعش را تأمین بودجه می‌کنند و اغلب تسلیحاتی که آمریکا در اختیار افراد به اصطلاح همپیمان ما در خاورمیانه قرار می‌دهد، در دستان افرادی قرار می‌گیرد که به ما حمله می‌کنند. سعودی‌ها در خصوص بمباران مناطق غیرنظامی در یمن و کشتار بیش از دو هزار غیرنظامی در 6 ماه گذشته، متهم به جنایت جنگی هستند. ما می‌بایست ارسال سلاح آمریکا که به تروریسم و جنگ داخلی دامن می‌زند را متوقف کنیم. جنگ داخلی به پرورش تروریسم کمک می‌کند».

گزارش رسمی دولت آمریکا در خصوص حملات 11 سپتامبر می‌گوید، در حالیکه کمیسیون تحقیق درباره این حملات موفق به تعیین هویت تأمین‌کنندگان این حمله نشد اما اکثر آنهایی که در حملات 11 سپتامبر به آمریکا حمله کردند، سعودی بودند.

طبق یک یادداشت محرمانه که به امضای «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، درآمده است و ویکی‌لیکس آن را منتشر کرده است، حامیان مالی سعودی «مهم‌ترین منبع تأمین بودجه گروههای تروریستی در سراسر جهان هستند».

پایگاه «جیل 2016» گزارش کرد که شریک اصلی سعودی‌ها در تأمین بودجه تروریسم، قطر است که بنا به گفته این یادداشت محرمانه، بدترین سابقه در همکاری با آمریکا در زمینه مسائل مبارزه با تروریسم را دارد.

«گرد مولر» وزیر توسعه آلمان روز چهارشنبه (دیروز) قطر را به تأمین بودجه «داعش» محکوم کرد و «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق عراق نیز به طور مکرر، عربستان سعودی و قطر را به تأمین بودجه آشکار داعش متهم می‌کند.

اوایل سال جاری میلادی، «داف لامبورن» نماینده جمهوری‌خواه ایالت کلرادو از کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، نامه‌ای را به دولت اوباما نوشت و قطر را بعنوان پناهگاه امن گروههای تروریستی و رهبران شبه‌نظامی مورد انتقاد قرار داد و از مقامات آمریکایی خواست تا ائتلاف چند میلیارد دلاری خود با قطر را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

معامله تسلیحاتی در حال انتظار واشنگتن با سعودی‌ها شامل بیش از 10 هزار مهمات هوا به زمین همچون بمب‌های هدایت لیزری و بمب‌های بتن‌شکن می‌شود.

استین تصریح کرد: «یکی از تأثیرات مهم جنگ آمریکا با تروریسم از حملات 11 سپتامبر، ایجاد تعداد بیشتری تروریست بوده است. دلیل عمده این شکست، عدم تمایل دولت آمریکا به قطع روابط با دولت‌هایی بوده است که بودجه تروریسم را تأمین می‌کنند و این کشورها با عربستان آغاز می‌شود».