رئیس جمهوری ترکیه انگشت اتهام این اقدام تروریستی را پیش از همه به سمت داعش نشانه رفت و معاون نخست وزیر ترکیه محمد شیمشک در اظهارنظرهای رسمی بعدی فهرست دیگری از دشمنان را نام برد که گروههای تروریستی از جمله پ ک ک و داعش و هواداران فتح الله گولن این متهمان بودند. 

وی با بیان این که این فهرست کمی عجیب می نماید، افزود: آنکارا در واکنش به قتل عام شماری از افراد، داعش و حزب کارگران کردستان را در یک ردیف قرار داده است. دولت ترکیه گروه های کرد مدافع مردمی که در شمال سوریه می جنگند، بخشی از پ ک ک می داند ،حال آن که این گروه همان هایی هستند با پشتیبانی نیروی هوایی امریکا با داعش می جنگند. 

فیسک می افزاید: آنچه در این میان جالب توجه تر است حذف نام اسد از فهرست متهمان مورد نظر رئیس جمهوری ترکیه است که دراین چند سال تمام تلاش خود را برای حذف وی از صحنه و ساقط کردنش از قدرت مبذول داشته بود. 

در ترکیه هم کسی اعتقادی به ارتباط دولت سوریه با انفجار غازی عنتاب ندارد ولی به نظر می رسد اردوغان درپی سفر اخیرش به سن پترزبورگ و دیدار با 'سزار پوتین' به این نتیجه رسیده که باید تعداد دشمنانش را کاهش دهد.

وی با اشاره به سخن نخست وزیر ترکیه که گفته بود راهی جز عادی سازی روابط با سوریه نداریم؛ نوشت: رهبران گروه های مخالف سوری مقیم ترکیه اکنون دیگر کم کم از گزارش ها و اخبار دیدار و گفت و گوهای محرمانه بین دمشق و انکارا احساس نگرانی می کنند.

وی سپس به اشتیاق تازه اردوغان به روس ها اشاره کرد و می نویسد این گرم شدن روابط البته بهای مشخصی هم دارد، من متعقدم پوتین و اردوغان در دیدار اخیرشان در سن پترزبورگ روابط با اسد و نقش ترکیه را در تلاش ها برای ساقط کردن دولت اسد را هم مورد بحث وبررسی قرار داده اند.

نویسنده انگلیسی با طرح این سوال ادامه می دهد: آیا ممکن است اردوغان به احیای دوستی قدیمش با اسد بیندیشد ؟ پاسخ این سوال مثبت است، او چنین فکری در سر دارد.

فیسک مدعی شد : هرقدر هم لیست اردغان برای متهمان پشت پرده انفجار غازی عنتاب بلند باشد وی باید بداند که این فجایع و قتلهای دنباله دار نتیجه مستقیم تصمیم شخصی خود او برای ورود به جنگ سوریه است. 

وی در ادامه گفت که حالا اردوغان پس از نجات معجزه آسایش از کودتا بر کشوری ریاست می کند که بیشتر به پاکستان شبیه است.

فیسک در پایان نوشت : همان گونه که سوریه دیگر هرگز به وضع قبل از جنگ برنخواهد گشت ترکیه نیز حتی پس از پایان این بحران مثل قبل نخواهد شد.