آمریکا: آغاز مرحله جدیدی از مذاکرات یمن

پس از تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن و تشکیل جلسه پارلمان، آمریکا و عربستان توافق کرده‌اند که با تعدیل برخی خواسته‌ها دوباره مذاکرات یمن را از سر بگیرند.

 «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در پایان دیدارش با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در جده که در خصوص بحران یمن ترتیب داده شده بود تأکید کرد که با همتای آمریکایی خود تحولات منطقه را بررسی کرده و بر بحران یمن به صورت ویژه تمرکز کرده تا به راهکاری در این باره دست یابند.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد که الجبیر همچنین مدعی شده  کشورهای حامی گفت‌وگوهای صلح در یمن از آنچه اقدامات یکجانبه انصار الله و کنگره مردمی یمن نامیده انتقاد کرده‌اند.

وی ادامه داده که امیدوار است طرف‌های یمنی به گفت‌وگوهای صلح بازگردند و وضعیت اقتصادی یمن از حالت بحرانی خارج شود.

وزیر خارجه عربستان که کشورش در طول یک سال گذشته یمن را مورد هدف حملات جنگنده‌های خود قرار داده مدعی شد  کشورش نسبت به ارائه کمک‌های بشر دوستانه به مردم یمن و تسهیل روند ورود این کمک‌ها به خاک یمن حساس است.

از سوی دیگر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز تأکید کرد که گفت‌وگوهایش با طرف‌های سعودی در خصوص بحران یمن سازنده بوده است.

جان کری که کشورش در حمله نظامی عربستان به یمن با ریاض همکاری می‌کند و همین حملات یکی از عوامل اصلی توسعه نفوذ داعش و القاعده در جنوب یمن به شمار می‌رود گفت بازگشت ثبات و امنیت به یمن از توسعه داعش و القاعده در این کشور جلوگیری می‌کند.

وی همچنین ایران را به صورت ضمنی به حمایت تسلیحاتی از انصار الله متهم کرد و گفت: دیدن موشک‌های ایرانی که به وسیله شبه‌ نظامیان [انصار الله] به خاک عربستان شلیک می‌شود نگران کننده است و عربستان حق دارد در برابر این حملات از خود دفاع کند.

وی همچنین افزود که کشورش در کنار عربستان نسبت به وضعیت انسانی موجود در یمن نگران است و از تلاش‌های بین المللی برای از سرگیری گفت‌وگوها حمایت می‌کند.

کری با اعتراف ضمنی به حملات خونبار هوایی به یمن گفت که عربستان تعهد داده درباره این حملات تحقیق کند.

وی همچنین در خصوص گفت‌وگوهای صلح یمن اعلام کرد که خوشبینی واشنگتن درباره این گفت‌وگوها به مواضع حوثی‌ها [انصارالله] و حامیان آنها در منطقه بستگی دارد و افزود: پیشنهادی که حوثی‌ها [انصارالله] را شامل شود کلید حل سیاسی بحران یمن خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: حوثی‌ها [انصارالله]  باید درک کنند که در یمن در اقلیت هستند.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد باید توقف حملات شبه نظامیان [انصارالله] به مناطق مرزی عربستان یکی از اولویت‌های گام‌های بعدی باشد و افزود: آمریکا به دفاع از امنیت عربستان و حل بحران یمن متعهد است.

از سوی دیگر وزیر خارجه عربستان مدعی شد کشورش همواره مراقب بوده تا در حملاتش به یمن شمار زیادی از شبه نظامیان کشته نشوند.

وی افزود: ساز و کار روشن و آشکاری برای دوری از وارد کردن خسارت به شهروندان یمنی داریم، مشاهده نمی‌کنیم که نسبت به اقدامات غیرقانونی صورت گرفته از سوی حوثی‌ها [انصارالله] انتقاداتی صورت بگیرد.

الجبیر مدعی شده که ایده‌هایی را به فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن ارائه کرده که آنچه بهانه تراشی انصارالله برای شکست گفت‌وگوهای صلح یمن خواند، خنثی کند.

وی افزود توافق‌هایی برای آغاز مذاکرات جدید درباره یمن صورت گرفته و بر همین اساس از طرف‌های یمنی دعوت خواهد شد تا به گفت‌وگوهای صلح این کشور بازگردند.

الجبیر که کشورش با حمله به یمن انتقادهای فراوان و خسارت‌های جانی و مالی زیادی را متحمل شده در خصوص دلایل ریاض برای تجاوز به خاک یمن مدعی شد  عربستان در یمن با حزب‌الله لبنان که آنها را «شبه‌نظامیان افراطی» توصیف کرده  رو به رو شده بود و دولت یمن بر اساس مفاد منشور سازمان ملل از ریاض درخواست کمک کرده به این ترتیب عربستان به یمن حمله نظامی کرده است.

وی افزود: حوثی‌ها [انصارالله] با زور و کشتار مردم، کنترل برخی مناطق یمن را در اختیار گرفته‌اند نه با برگزاری انتخابات.

وزیر خارجه کشوری که  خود به انتخابات هیچ اعتقادی ندارد، درباره دیگر کشورها به برگزار شدن یا نشدن انتخابات استناد کرده و ادامه داد: تلاش کردیم یمن طعمه حزب‌الله و ایران نشود؛ ما برای صلح و حمایت از مرزهایمان تلاش می‌کنیم.

الجبیر گفت: حوثی‌ها [انصارالله] حق دارند مانند دیگر اقشار یمن بخشی از راهکار سیاسی باشند، از آنها می‌خواهیم به محاصره برخی شهرها پایان دهند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در پایان گفت: اگر گفت‌وگوهای صلح یمن با شکست مواجه شود گزینه‌های دیگری پیش‌روی ما قرار دارد.