این اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و کاندیدای ریاست جمهوری دموکراتهای آمریکا در حالی مطرح شده‌اند که دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه وی در انتخابات ریاست جمهوری و رئیس کمپین انتخاباتی‌اش از تشریح طرح‌های این کاندیدا برای کاستن از تنشها در شبه جزیره کره امتناع کرده‌اند.

ترامپ در جدیدترین اظهارنظرهایش تنها متعهد به استفاده از نیروهای نظامی آمریکا برای حمله دشمنان در صورت اقدامات تحریک‌آمیز سخن گفته است. او در سخنانش عمدتا مساله کره شمالی را نادیده گرفته و مدعی شده، در زمان ریاست جمهوری‌اش کشتی‌هایی که تلاش کنند نیروهای آمریکا را تحریک کنند "در آب هدف قرار گرفته می‌شوند".

در مقابل هیلاری کلینتون در سخنانی در نیویورک که در پی دیداری با یک گروه از کارشناسان امنیت ملی حامی دو حزب اصلی آمریکا بعد از آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی داشت، تمرکز خود را بر تهدید این کشور گذاشت.

وی گفت، به دنبال تحریم‌های سخت‌تر علیه این کشور کمونیستی خواهد بود و در عین حال استدلال کرد که آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی راه را برای تحت فشار قرار دادن چین که همواره در پاسخ به بلندپروازی‌های کره شمالی واکنش ملایم نشان داده، هموار می‌کند.

کلینتون خاطرنشان کرد: من فکر میکنم ما فرصتی را به دست آورده‌ایم که در چند سال گذشته نداشتیم و من می‌خواهم هر آن چه که می‌توانم برای بهره بردن از این فرصت انجام دهم.

در همین حال ترامپ در مراسمی در فلوریدا و واشنگتن از تحولات کره شمالی برای حمله به رقیبش کلینتون استفاده کرد. وی گفت: کره شمالی مثل بسیاری از مسائل دیگر یکی دیگر از شکستهای هیلاری کلینتون است.

او به جای کره شمالی ترجیح داد به هیلاری کلینتون حمله کند و تاکید کرد، کلینتون در جریان تحقیقات درباره رسوایی استفاده از ایمیل شخصی خود در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا "محافظت شده" بود.

ترامپ تاکید کرد: کلینتون می‌تواند همین الان بیاید اینجا و جلوی چشم 20000 نفر با سلاح به وسط قلب یک نفر شلیک کند و بعد هم اصلا مورد پیگرد قضایی قرار نگیرد.

کلینتون با این حال گفت، آمریکا به کره شمالی اجازه نخواهد داد سلاح هسته‌ای را پیگیری کند و وعده داد در صورت رسیدن به ریاست جمهوری تحریمهای جدیدی علیه این کشور وضع کرده و همکاری نزدیکی با همپیمانان در منطقه نظیر کره جنوبی و ژاپن علیه کره شمالی خواهد داشت.

او در عین حال گفت امکان مذاکرات هسته‌ای مشابه مذاکراتی که با ایران انجام شد را در ارتباط با کره شمالی در نظر می‌گیرد زیرا "تحریمها کافی نیستند".