اعتراف رایس درباره علت حمله آمریکا به عراق

افشای متن ایمیل‌های «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا نشان می‌دهد که مقامات دولت سابق این کشور در محافل خصوصی اذعان داشته‌اند که حمله به عراق با هدف گسترش دموکراسی صورت نگرفته است.

پایگاه «باز فید» که این ایمیل‌ها را منتشر کرده، نوشته است که «کاندولیزا رایس» دیگر وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگوی ایمیلی با پاول، «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع دولت «جورج بوش» را مسئول تداوم ناآرامی در عراق دانسته است.

به نوشته این سایت، متن ایمیل‌های پاول را پایگاه «دی. سی. لیکس» که گفته می‌شود وابسته به سرویس اطلاعاتی روسیه است، افشا کرده است.

رایس که در زمان حمله آمریکا به عراق مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده، در پاسخ به ایمیل پاول در مورد اظهارات رامسفلد که از عملکرد خود دفاع کرده بود، نوشته است: «خوب، اولا ما برای بردن دموکراسی به عراق حمله نکردیم. اما بعد از سرنگون کردن صدام (رئیس‌جمهور وقت عراق) دیدگاه‌هایی در مورد اینکه اوضاع باید در ادامه چطور پیش رود، داشتیم.»

رایس در ادامه می‌افزاید: «اگر "دون" (رامسفلد) و پنتاگون کارشان را درست انجام داده بودند، شاید اوضاع طور دیگری پیش می‌رفت. دون باید این حرافی‌ها را تمام کند. مدام چرند می‌گوید.»

پاول هم در پاسخ، انتقاد رایس را تائید کرده و نوشته است: «اینها یک مشت آدم بی‌عقل‌اند.»

آمریکا در سال 2003 و با همراهی انگلستان به بهانه مقابله با «برنامه تسلیحات کشتار جمعی عراق» به این کشور حمله کرد. بعدها مشخص شد تمام ادعاهایی که در مورد وجود یک برنامه مخفی تولید تسلیحات نامتعارف در عراق مطرح شده، نادرست بوده است.

حمله آمریکا به عراق و اشغال چند ساله این کشور به مرگ بیش از 600 هزار نفر منجر شد. هرچند «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا وعده خروج از عراق را مطرح کرده بود، در حالی دوران هشت ساله‌اش را به پایان می‌برد که نظامیان آمریکایی هنوز هم به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی از جمله داعش که برآمده از اتحاد القاعده عراق و سران حزب بعث است، در این کشور حضور دارند.