آیا تروریست‌ها جنگ را به اروپا می‌کشانند؟

 مقامات آمریکایی و دیگر کشورهای غربی اعلام کردند اعضای گروه تروریستی داعش بدنبال محدود شدن قلمرو این گروه در سوریه و عراق از این منطقه فرار می‌کنند. برخی از عناصر گروه شیطانی داعش با نا امیدی از میدان جنگ می‌گریزند و برخی نیز با نقشه قبلی و برای انجام حملات تروریستی پس از بازگشت به خانه منطقه را ترک می‌کنند.

 

به گفته مقامات، برخی از این تروریست‌ها به شمال و غرب اروپا می‌روند و از آنجاییکه کشورهای این مناطق برای مبارزه با داعش آماده نیستند، خطری جدی آن‌ها را تهدید می‌کند.

 

ائتلاف آمریکایی ضد داعش به آخرین مقرهای این گروه تروریستی در عراق و سوریه نزدیک شده‌ است. پیامدهای موفقیت‌های اخیر این ائتلاف بین‌المللی مقامات نظامی و مسئولان مبارزه با تروریسم را به چالش خواهد کشید.

 

« جیمز کومی،» رئیس پلیس فدرال آمریکا، در این خصوص اعلام کرد: « صدها جلاد داعشی که از مرگ در منطقه جنگی هراس دارند به اروپا فرار می‌کنند.» وی اعلام کرد این اداره در 5 سال آینده بر عواقب «فروپاشی خلافت داعش» متمرکز خواهد بود.

 

در ادامه این گزارش آمده است: اف‌بی‌آی مأمورانی را در سراسر اروپا و دیگر مناطق دارد که با همتایان خارجی برای مبارزه با این تهدید جهانی همکاری می‌کنند. برخی از عناصر گروه تروریستی داعش از سال 2014 تاکنون به اروپا بازگشته‌اند؛ اما اف‌بی‌آی نگران هجوم اعضای داعش به این قاره پس از افزایش فشارها در سوریه و عراق است.

 

حتی سران اصلی داعش نیز از اجتناب‌ناپذیر بودن فروپاشی خلافت خودخوانده این گروه خبر می‌دهند و برای تحت فشار قرار دادن اروپا از چندین جبهه مختلف، راهبرد جدیدی را انتخاب کرده‌اند: استفاده از اعضای خارجی برای انجام عملیات تروریستی در وطن خودشان. گسترش گروهک‌های تروریستی داعش در 2 سال گذشته در اروپا این گروه را به تهدیدی جدی برای این قاره تبدیل کرده است. 

 

با اینکه تعداد عناصری که تاکنون به کشورهایشان بازگشته‌اند بسیار کم است، مقامات از بازداشت شدن سه مرد سوری پس از سفر به یونان خبر می‌دهند. این سه نفر مظنون به ارتباط با حملات تروریستی پاریس در ماه نوامبر هستند. مقامات آلمانی این سه شخص را از بدو ورودشان به این کشور تحت نظر داشتند و پس از مدتی آنها را بازداشت کردند.

 

مقامات اروپایی و آمریکایی اعلام کردند ردیابی مکالمات تروریست‌ها که از اپلیکیشن‌های رمزگزاری شده استفاده می‌کنند بسیار دشوار است. تروریست‌ها پس از بازگشت به کشورهایشان می‌توانند با استفاده از تجهیزات مخابراتی هماهنگی‌های خود را بدون امکان ردیابی انجام دهند و حملات زیادی را برنامه‌ریزی کنند.

 

نیویورک‌تایمز نوشت: کارشناسان از اینکه چه تعداد از تروریست‌ها به کشورهایشان باز می‌گردند، چه تعداد در سوریه و عراق به هلاکت می‌رسند و چه تعداد پس از بازگشت به اقدامات تهدیدآمیز دست می‌‍زنند، اطمینان ندارند.