کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد در تلاش است کنگره را متقاعد کند مصوبه ای را که به خانواده قربانیان حادثه 11 سپتامبر اجازه می دهد علیه عربستان سعودی اقامه دعوی کنند، لغو کند. در عین حال، دولت آمریکا می کوشد تا از حق وتوی قانونی خود نیز استفاده نکند.

 

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک بار دیگر تاکید کرد باراک اوباما مصوبه دریافت غرامت از عربستان را وتو خواهد کرد. 

 

کنگره چندی پیش طرح دریافت غرامت از دولت عربستان را به دلیل نقش داشتن در حادثه 11 سپتامبر تصویب کرد؛ اما در عین حال اعلام کرد ممکن است نظر قانون گذاران نسبت به این طرح تغییر کند. جاش ارنست گفت: «مقامات کاخ سفید و دیگر مقامات ارشد تیم امنیت ملی دولت اوباما با اعضای کنگره مذاکراتی داشتند.»

 

از سوی دیگر، معاونان کنگره گفتند این طرح حمایت کافی و لازم دو سوم اعضا را در هر دو مجلس نمایندگان و سنا در اختیار دارد و این امر به نمایندگان اجازه می دهد وتوی اوباما را باطل کنند.

 

سنا هفته پیش این مصوبه را برای رئیس جمهور آمریکا فرستاد تا آن را تایید کند. اوباما برای تایید این مصوبه تا 23 سپتامبر (2 مهر) مهلت دارد و درصورت اتمام این مهلت، این طرح از سوی اوباما وتو خواهد شد.