پیش بینی می شد که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کند که مذاکره گروه های بین المللی برای از سرگیری آتش بس در سوریه با شکست روبرو شده است. زیرا اردوگاه توطئه علیه سوریه به رهبری آمریکا پس از پشتیبانی مستقیم از گروه تروریستی داعش اکنون برای آشکار سازی حمایت مستقیم خود از جبهه النصره تلاش می کند.

این اردوگاه با پافشاری برای عدم جداسازی جبهه النصره از دیگر گروه های مسلح که واشنگتن آنان را میانه رو می داند، این اقدام را انجام می دهد. این نشان می دهد که دشمنان تلاش می کنند اوضاع سوریه را ناگوارتر کنند و از همه تفاهم های و تعهدهای گذشته خود شانه خالی کنند. زیرا این کشورها اکنون بر روی جبهه تروریستی النصره شرط بندی کرده اند تا معادله را در میدان های نبرد به سود خود تغییر دهند.

در حقیقت باید اعتراف کرد که اردوگاه توطئه علیه سوریه به طور کلی به شکست راهبردی و بزرگ خود پی برده است. این اردوگاه بر این باور است که زمان به سرعت در حال سپری شدن است و فرصت ابتکار عملی برای جبران شکست ها خود ندارد. از این رو این اردوگاه می خواهد از راه ابزارها و سازوکارهای تازه از جمله دخالت نظامی مستقیم و حمایت از گروه های تروریستی سوریه را ویران کند.

با وجود اینکه دشمنان سوریه از توافق آتش بس برای قاچاق سلاح و تجهیز تروریست ها به جنگ افزارهای لازم استفاده کرد و شماری از مزدوران، تروریست ها و تکفیری ها را وارد این کشور کردند، اما موفق نشدند نقشه درگیری در میدان های نبرد را تغییر دهند و موازنه را بر هم زنند.

از این رو اکنون اردوگاه ضد سوری چاره ای جز حمایت آشکار سیاسی و نظامی از تروریست ها ندارد. این اردوگاه می خواهد موازنه را در میدان های نبرد تغییر دهد. برای رسیدن به این خواسته، دشمنان سوریه تلاش می کنند مانع از پرواز هواپیماهای سوریه شوند تا از این راهبرد از گروه های تروریستی و در راس آن جبهه النصره پشتیبانی کنند. شاید جان کری تلاش کرده است توپ را به زمین روسیه پرتاب کند و مسکو را به جدی نبودن متهم کند.

پافشاری جان کری در تناقض ها و دورویی ها با وجود برملا شدن آن و درخواست وی از مسکو برای مجبور کردن دولت سوریه برای پایان دادن به استفاده از جنگنده ها در حمله به گروه های مسلح نشان می دهد اردوگاه دشمنان سوریه در دشمنی با سوریه، مردم، ارتش و فرماندهان این کشور وارد مرحله تازه ای شده اند. تردیدی نیست که آمریکا برای جلوگیری از پرواز جنگنده های سوریه به عنوان شرطی برای آتش بس تلاش می کند با اجرایی کردن این خواسته با پشتیبانی از گروه های تروریستی دولت سوریه و همپیمانان آن را فرسوده سازد.

اما ما به خردمندی رهبری سوریه و همپیمانانان آن و قدرت ارتش عربی سوریه در درک توطئه های دشمنان و چگونگی برخورد با این دسیسه ها اعتماد داریم.