روزنامه ایندپندنت در مقاله خود به قلم کاثی اوتین با عنوان "درون عملیات موصل: غیرنظامیان فراری از نبرد" نوشت: فرار از خطوط مقدم کار ساده ای نیست، زیرا به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گروه داعش دهها هزار نفر از غیرنظامیان را ربوده است تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

برخی از کسانی که از موصل گریخته‌اند به روزنامه ایندیپندنت گفتند، که عناصر داعش از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و آنها را مجبور کرده اند تا جلوی خودروهای آنها حرکت کنند، و هرکسی را که برای فرار تلاش کرده است، اعدام کرده اند. عناصر داعش همچنین برای جلوگیری از حمله نیروهای عراقی، غیرنظامیان را درشهرک ها و روستاهای منطقه موصل به گروگان گرفته اند.

ایندیپندنت تأکید کرد، خانواده های فراری با مرگ دست و پنجه نرم کرده اند. این امر نه فقط به خاطر گرفتار شدن آنها در تبادل آتش بین بلکه همچنین به خاطر گازهای سمی ناشی از سوختن چاههای نفت و کارخانه تولید گوگرد در ناحیه موصل بوده است.

عناصر داعش پیش از عقب نشینی خود از منطقه، چاههای نفت و کارخانه یاد شده را آتش زده اند که باعث ایجاد ابرهای سمی شده است.

یک مرد 45 ساله که از بیم گروه داعش نامش را فاش نکرد، به ایندپندنت گفت: وقتی بالگردها برای نبرد با داعش آمدند، غیرنظامیان فرصت فرار پیدا کردند.