واکنش ترکیه به هشدارهای «حیدر العبادی»

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در واکنشی تند به اظهارات نخست وزیر عراق اعلام کرد اگر دولت بغداد توانایی نظامی داشت، نمی‌گذاشت «موصل» به دست تروریست‌ها بیافتد و اجازه نمی‌داد گروه تروریستی «پ.ک.ک» از خاک عراق استفاده کند.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در «آنتالیا» گفت: «هیچ حامی قوی‌تری از ترکیه [برای عراق] وجود ندارد که خواهان حفاظت عراق از تمامیت ارضی و استقلال خود باشد. ثبات و امنیت عراق برای ما مهم است.»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه درباره اظهارات تحریک‌آمیز دیگر کشورها اظهار نظری نمی‌کند، با کنایه گفت: «اگر شما (عراق) قدرت داشتید، چرا ابتدای امر موصل را در دست سازمان‌های تروریستی رها کردید؟ چرا پ.ک.ک برای سالهاست به سرزمین شما حمله می‌کند؟»

وزیر خارجه ترکیه همچنین از نخست وزیر عراق بخاطر ناتوانی در مقابله با گروه‌های تروریستی انتقاد کرده و افزود: «با این حال به گردن‌کشی و لفاظی ادامه می‌دهد. قبلا هشدار دادیم که ترکیه اقداماتی را در راستای منافع امنیتی خود انجام خواهد داد. اکنون در حال اجرای آنها هستیم.»

چاووش‌اوغلو ضمن اعلام حمایت دوباره از عملیات آزادسازی موصل ادامه داد: «[اما] اکنون برادران ترکمن ما در خطر هستند. هیچکس نمی‌تواند ترکیه را از منافع ترکمن‌های عراق جدا کند. مشکلات آنها مشکات ماست.»

وی تاکید کرد اعزام یگان‌های زرهی ترکیه به مرز عراق در راستای مقابله با حمله احتمالی بغداد به آنکارا انجام شده است.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه گفته بود اگر ترکیه در شمال عراق ماجراجویی کند، بهای گزافی را پرداخت خواهد کرد و دخالت نظامی ترکیه منجر به تجزیه این کشور خواهد شد.