ایجاد وحشت بین رای دهندگان آمریکایی توسط ستاد انتخاباتی ترامپ

 یک قاضی دادگاه فدرال امریکا با صدور حکمی به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، دربارۀ ارعاب رأی‌دهندگان در ایالت اوهایو هشدار داده‌است.

جیمز گوین جمعه اعلام کرد هر شخصی که در رسیدن رأی‌دهندگان احتمالی به حوزه‌های اخذ آرا و رأی دادن آنها در اوهایو یا نزدیک آن خللی ایجاد کند، با اتهام سرپیچی از دادگاه مواجه خواهد شد.

گوین افزود راجر استون، کارمند ستاد ترامپ، نمی‌تواند «در پوشش ظاهری نظرسنجی شهروندان پس از رأی‌گیری، و یا در چارچوب «شهروند خبرنگار»، از رأی‌دهندگان سؤال بپرسد.

این حکم بعد از آن صادر شد که دموکرات‌ها در ایالت اوهایو شکایتی را در دادگاه مطرح کردند مبنی بر اینکه استون درصدد راه‌اندازی برنامۀ مورد نظر خود برای نظرسنجی از مردم است؛ آنها مدعی شدند هدف استون از این اقدام ایجاد مزاحمت برای رأی‌دهندگان است.

دیوید پپر، رئیس حزب دموکرات در ایالت اوهایو، گفت: «ما معتقدیم دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان حق دارند در حوزه‌های رأی‌گیری اعلامیه پخش کنند یا فعالیت‌های دیگر انجام دهند ولی ما با ایجاد مزاحمت و ارعاب مخالفیم و آشکار است که این قاضی می‌خواهد این توازن را ایجاد کند.»

در همین حال، ستاد انتخاباتی ترامپ تأکید کرد در هیچ‌گونه اقدام غیرقانونی دست ندارد.

به گزارش پرس تی وی، چاد اِی ریدلر، وکیل ستاد انتخاباتی ترامپ، پیشتر گفته بود: «ارعاب رأی‌دهندگان غیرقانونی است و این ستاد انتخاباتی اینگونه رفتارها را اصلاً نمی‌بخشد.»

ریدلر افزود: «این مورد یکی از چهار هجمۀ هماهنگ در سراسر کشور... برای ایجاد آشوب در تلاش‌های سیاسی مدعی علیه (ستاد انتخاباتی ترامپ) و در عین حال تبلیغات حداکثری برای ادعاهای ثابت نشده و فتنه‌انگیز شاکی در آستانۀ انتخابات ریاست‌جمهوری است.»

وکیل ستاد انتخاباتی ترامپ همچنین خاطر نشان کرد این اقدامات از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده‌است.

نظرسنجی رویترز و ایپسوس که جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد حمایت از ترامپ ظرف هفتۀ گذشته در 24 ایالت افزایش و در 11 ایالت کاهش یافته‌است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، میزان حمایت از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، در 13 ایالت رشد کرده و در 22 ایالت با کاهش مواجه شده‌است.

گرایش رأی‌دهندگان امریکایی به احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در برخی از ایالات امریکا از جمله اوهایو چرخشی است؛ این ایالت‌‎های به اصطلاح چرخشی در بسیاری از مواقع، تعیین‌کنندۀ نتیجۀ انتخابات هستند. ایالت اوهایو از آن جهت برای حزب جمهوری‌خواه اهمیت دارد که هیچ نامزد این حزب بدون پیروزی در اوهایو نتوانسته‌است به کاخ سفید راه یابد. نامزدهای این دو حزب در کارزار انتخباتی خود زمان، انرژی و پول هنگفتی را در ایالت اوهایو صرف می‌کنند.