حقایقی درباره آمریکا که در کارزار انتخاباتی افشا شد

 رهبر انقلاب در سخنرانی روز 13 آبان با اشاره به مناظره های دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفتند: این دو کاندیدا این روزها حقایق و فجایعی را از داخل آمریکا صراحتاً افشا میکنند که ما قبلاً بسیار کمتر از آن را میگفتیم اما عده‌ای باور نمی‌کردند و یا نمی‌خواستند باور کنند اما اکنون اظهارات آنها در مناظره‌ها نشانگر نابودی ارزش های انسانی در آمریکاست.

رهبر انقلاب اسلامی با استناد به مطالب مناظره های اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در خصوص تبعیض نژادی و فقر در آمریکا و تعلق 90 درصد ثروت آمریکا به یک درصد از مردم این کشور، خاطر نشان کردند: لگدمال شدن ارزش‌های انسانی و حقوق بشر، تبعیض و نژاد‌پرستی از واقعیت‌های امروز جامعه آمریکاست.

گزارش زیر نگاهی است به مهم­ترین مسائلی که مناظره­های این دور از انتخابات ریاست­جمهوری آمریکا درباره مسائل این کشور آشکار کرده است.

نظام مالیاتی حامی اقشار غنی  

 بخش مهمی از مناظره­ها و کارزار انتخاباتی امسال میان دو نامزد انتخابات ریاست­ جمهوری آمریکا، همانند تمامی کارزارهای سال­های گذشته، به مسائل اقتصادی و برنامه­های کاهش مالیات اختصاص داشته است. ترامپ و کلینتون از آغاز رقابت انتخاباتی، بارها برنامه­های اقتصادی یکدیگر را به باد انتقاد گرفتند. یکی از دلایل محوری بودن مباحث مربوط به این موضوع، نقائصی است که در نظام مالیاتی آمریکا از دیرباز وجود داشته است.

 نظام مالیاتی آمریکا به گفته بسیاری از کارشناسان، نیازمند ایجاد اصلاحات ساختاری است. به عنوان مثال، نظام مالیات بر درآمد شخصی در حال حاضر به گونه­ ای است که راه­های فرار متعددی پیش روی اقشار ثروتمند و غنی قرار می­ دهد و راه را برای اینکه آنها نرخ مالیات کمتری نسبت به طبقات متوسط بپردازند باز می­گذارد. خود دونالد ترامپ، چنانکه هیلاری کلینتون بارها در طول این کارزار اشاره کرد، نمونه ­ای تمام­ عیار برای نشان دادن معایب این نظام مالیاتی تلقی می­ شود.

 ترامپ، چند ماه پیش، بعد از آنکه روزنامه نیویورک ­تایمز گزارش داد وی از پرداخت مالیات در طول 18 سال گذشته طفره رفته دور زدن نظام مالیاتی آمریکا را نشانه هوشمندی خود دانست. همین موضوع باعث شد هیلاری کلینتون، ترامپی که با شعار ایجاد تغییر در نظام حاکمیتی آمریکا روی کار آمده را این­طور توصیف کند: « او نماینده همان سیستم فرسوده ­ای است که قصد تغییرش را دارد».

خود باراک اوباما، رئیس ­جمهور آمریکا هم در جریان یک نشست خبری در آوریل سال جاری به ناکارآمد بودن این نظام مالیاتی و جهت­ دار بودن آن به نفع اربابان زر و زور اعتراف کرد: «اینجا در ایالات متحده، راه­های گریزی وجود دارند که تنها افراد ثروتمند و شرکت­های صاحب قدرت به آنها دسترسی دارند... بسیاری از این راه­های گریز به بهای تضییع حق خانواده­ های قشر متوسط به دست می ­آیند، زیرا درآمدی که از دست می­رود بایستی در جای دیگر جبران شود.» (واشنگتن­پست، 5 آوریل 2016)

نقش آمریکا در بروز و تداوم افراط­گرایی در جهان

 از جمله موضوعات محوری در کارزار انتخاباتی سال 2016 که دونالد ترامپ بارها آن را مطرح کرده نقش دولت اوباما در تشکیل گروه­های افراطی نظیر گروه تروریستی داعش در منطقه است.

ترامپ بارها در سخنرانی ها و همچنین در مناظره ­های مستقیم با رقیب انتخاباتی ­اش، اوباما و کلینتون را «بنیان­گذاران داعش» معرفی کرده؛ (به عنوان مثال سی­ ان ­ان، 12 آگوست 2016). اگرچه او کمتر و یا با کاربرد عباراتی غیردقیق منظورش از این حرف را تشریح کرده، اما سال گذشته ویکی ­لیکس سندی افشا کرد که نقش دولت اوباما در تشکیل داعش افشا کرد.

این سند که مربوط به «آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» است نشان می‌دهد پنتاگون در سال 2012، کاملاً آگاه بوده که اصلی‌ترین نیروهای معارض در حال نبرد با دولت بشار اسد را عناصر القاعده عراق تشکیل می‌دهند، اما در عین حال به حمایت از آنها ادامه داده است.

طبق این سند، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در نامه‌ای به تاریخ آگوست 2012 به صراحت اعتراف کرده که می‌داند که نیروهای القاعده عراق اصلی‌ترین گروه‌های درگیر جنگ با دولت مرکزی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تشکیل می‌دهند.

سند مذکور، اما دامنه نقش آمریکا در جنگ داخلی سوریه را از صرف آگاهی به حمایت از تروریست‌ها فراتر می‌برد. نکته عجیب‌تر در این سند این است که دولت باراک اوباما در آن زمان به درستی پیش‌بینی کرده که حمایت‌های واشنگتن از معارضان سوریه به تشکیل یک بنیان سلفی در شرق سوریه و یک خلافت اسلامی مرتبط با القاعده در سوریه و عراق (داعش کنونی) منجر می‌شود. 

اما واشنگتن نه تنها از این موضوع نگران نشده، بلکه از آن استقبال هم کرده است، زیرا در این سند پنتاگون پس از طرح پیش‌بینی ذکر شده در بالا چنین آمده است: «این دقیقاً چیزی است که قدرتهای حمایت‌کننده از مخالفان سوریه در راستای منزوی کردن رژیم سوریه که محور راهبردی بسط تشیع قلمداد می‌شود به دنبال آن هستند.»

چند ماه بعد از افشای این سند، در مردادماه سال گذشته «مایکل فلین»، رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در مصاحبه‌ای به صراحت گفت واشنگتن و هم‌پیمانان این کشور، برای تحت فشار قرار دادن دمشق، آگاهانه از تروریست‌ها در سوریه، از جمله داعش و گروه جبهه‌النصره حمایت کرده‌اند. 

فلین در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: «جنبش‌های تکفیری زاییده سیاست‌های مبتنی بر جهل و بی‌تجربگی نیست بلکه نشأت گرفته از تصمیماتی بود که با آگاهی و عزم و اراده و به طور قاطع توسط واشنگتن اتخاذ شد.»

رسانه های شرکتی و انتخاب رئیس جمهور 

کسانی که سخنرانی های ترامپ را دنبال می کنند احتمالاً با واژه «رسانه های شرکتی» (Corporate Media) به طور مکرر روبه رو شده اند.. منظور از این عبارت، در واقع، نقش چند اَبَر شرکت در مالکیت و تأمین منابع مالی رسانه ها و تولید و توزیع اخبار است. 

مطابق بررسی هایی که پایگاه بیزینس اینسایدر در سال 2012 انجام داده مالکیت 90 درصد کل رسانه های آمریکا را 6 شرکت بزرگ در دست دارند. منتقدانی از جمله «نوام چامسکی»، دانشمند و زبان شناس مشهور آمریکایی معتقدند این تمرکز مالکیت موجب می شود که رسانه ها در تهیه اخبار و انتشار آنها به جای آنکه صدای مردم باشند و در جهت منافع آنها عمل کنند، همواره منافع شرکت ها را در نظر بگیرند.  

شاید به همین دلیل هم هست که ترامپ، بارها در جریان مناظره های انتخاباتی از گرایش «رسانه های شرکتی» به انتخاب هیلاری کلینتون گفت.