تلاش اوباما برای کاهش زندانیان گوآنتانامو

 کاهش تعداد زندانیان گوآنتانامو احتمالا موجب برانگیخته شدن خشم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌شود چرا که وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی متعهد شده بود که این زندان را باز نگه دارد و آن را پر کند.

به گفته یک مقام کنگره، کاخ سفید دوشنبه با ارسال اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد تعداد بیشتری زندانی را از گوآنتانامو منتقل کند.

این مقام گفت که اوباما قصد دارد بین ۱۷ الی ۱۸ زندانی از ۵۹ زندانی باقی مانده در گوانتانامو را به کشورهایی چون امارات، عمان، عربستان و ایتالیا منتقل کند و با چراغ سبز کنگره اوباما تنها ۴۱ الی ۴۲ زندانی را برای دوره ترامپ باقی خواهد گذاشت.

در همین حال به گفته یک مقام دیگر، کنگره مطلع شده است که کاخ سفید طی ۲۴ ساعت آتی تعداد بیشتری اطلاعیه برای انتقال شمار بیشتری از زندانیان صادر خواهد کرد.

حتی ممکن است اوباما تا روز آخر ریاست جمهوری خودش هم از این اطلاعیه‌ها ارسال کند. دولت آمریکا به لحاظ حقوقی موظف است که کنگره را تا ۳۰ روز پیش از هرگونه انتقال زندانی مطلع کند.

طبق اعلام پنتاگون، از ۵۹ زندانی باقی مانده در گوآنتانامو، ۲۲ تن از آنان اکنون مجاز به انتقال هستند و یک مقام کنگره گفت که میزان انتقال کمتر از ۲۲ زندانی واجد شرایط انتقال است.

روزنامه نیویورک تایمز که اولین بار این خبر را منتشر کرد نیز به نقل از مقام‌ها گفته است که این تعداد ۱۷ یا ۱۸ مورد خواهد بود.