رییس صندوق بازنشستگی کره جنوبی بازداشت شد

دفتر دادستان ویژه کره جنوبی جزئیات بیشتری درباره دستگیری "مون هیونگ – پیو"، رییس صندوق بازنشستگی کره جنوبی اعلام نکرده است اما روز دوشنبه گفت که منزل این فرد مورد بازرسی قرار گرفته است.

دادستان کل کره جنوبی به دنبال بررسی این مساله است که آیا این فرد در زمانی که زمام امور وزارت بهداشت و رفاه را برعهده داشته از صندوق بازنسشتگی سوء استفاده کرده است یا خیر.

براساس قانون کره جنوبی، یک مظنون را می توان بدون حکم دستگیری برای 48 ساعت بازداشت کرد.

این فرد روز سه شنبه به دفتر دادستانی ویژه کره جنوبی رفت و گفت که با داستان ها همکاری می کند اما از پاسخ به این سوال که آیا در زمان ریاست بر وزارت بهداشت، صندوق بازنشستگی را به ادغام دو زیر مجموعه کمپانی سامسونگ به مبلغ هشت میلیارد دلار مجبور کرده یا خیر، امتناع کرد.

در نهم دسامبر 2016، صندوق بازنشستگی کره جنوبی گزارش های رسانه‌ای در این باره را بی پایه و اساس خواند.

زمانیکه دو کمپانی "شیل اینداستریز" و "سامسونگ سی اند تی" متعلق به سامسونگ در سال گذشته میلادی ادغام شدند، صندوق بازنشستگی کره جنوبی به سومین صندوق بزرگ جهانی بدل شد که در پایان سپتامبر 2016 ذخیره مالی آن 451 میلیارد و 35 میلیون دلار بوده است.

این ادغام انتقادهای زیادی را از سوی سرمایه گذاران به همراه داشت.

 

یکی از مقام های کمپانی سامسونگ در جلسه پارلمانی ماه جاری میلادی اتهامات وارده از سوی قانونگذاران را رد کرد؛ آنها گفته بودند که سامسونگ برای ادغام این دو زیرمجموعه صندوق بازنشستگی را مجبور کرده است.

دستگیری مون هیونگ – پیو در پی استیضاج پارک گئون های، رییس جمهوری کره جنوبی از سوی پارلمان این کشور صورت گرفته است.

پارک گئون های به سوء استفاده از قدرت و دادن اختیارات زیاد به دوست خود برای دخالت در امور کشور متهم شده است.