قردانی نتانیاهو از مجلس نمایندگان آمریکا

 "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل محکومیت قطعنامه ضد شهرک‌سازی تشکر کرد.

 

نتیانیاهو ضمن اعلام تشکر خطاب به قانونگذاران آمریکایی اظهار داشت: ‌شما رای دادید تا قطعنامه اخیر را در سازمان ملل باطل کرده و یا اصلاح کنید و این دقیقا همان موضوعی است که ما قصد انجام آن را داریم.

 

مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل نمایندگان جمهوری‌خواه قرار دارد، روز گذشته با اکثریت آراء قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین را محکوم کرد.

 

قطعنامه 2334 شورای امنیت (که 23 دسامبر 2016 با اکثریت آراء به تصویب رسید) هرگونه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را در اراضی فلسطینی محکوم کرده و خواستار توقف سریع شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری است.

 

آمریکا در این رای‌گیری برای نخستین بار از حق وتو استفاده نکرد و به این قطعنامه رای ممتنع داد که همین موضوع موجب تصویب نهایی آن شد. رای ممتنع آمریکا به قطعنامه ضد اسرائیلی خشم گسترده صهیونیست‌ها را به دنبال داشت. برخی آن را انتقام‌گیری "باراک اوباما"، رئیس‌جمهور آمریکا، از بنیامین نتانیاهو در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش می‌دانند.

 

مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته اعلام کرد واشنگتن باید با این قطعنامه مخالفت و دست‌کم از حق وتوی خود استفاده می‌کرد. به ادعای نمایندگان جمهوری‌خواه، این قطعنامه کاملاً یک جانبه و علیه اسرائیل تصویب شده است.