خسارت میلیاردی تروریسم به صنعت گردشگری ترکیه

 بازار بزرگ استانبول که زمانی یکی از شلوغترین مکان‌های ترکیه بود در حال حاضر به شکل عجیبی خلوت است. خیابان استقلال نیز کاملاً خالی شده و خارجی‌ها در این محل رفت و آمد ندارند. حتی هتل‌های لوکسی که همیشه پذیرای گردشگران خارجی بودند نیز خالی از مسافر هستند.

 

حملات تروریستی متعددی که در طول سال گذشته میلادی در ترکیه اتفاق افتاد از جمله حمله به یک باشگاه شبانه در استانبول در شب سال نو میلادی و وقوع کودتای نافرجام ماه ژوئیه باعث افزایش بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی در این کشور شده و ضربه سنگینی را به اقتصاد ترکیه وارد کرده است.

 

البته در این میان، تیره شدن روابط مسکو و آنکارا به دلیل سرنگونی جنگنده روس از سوی ترکیه (نوامبر 2015) نیز باعث شد گردشگران روس تمایلی به سفر به این کشور نداشته باشند.

 

دبیرکل انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه در این خصوص اعلام کرد: «صنعت گردشگری ترکیه سال 2016 را به طور کامل از دست داد. کنار گذاشتن گردشگری برای ترکیه غیرممکن است؛ اما برقراری امنیت نیز یکی از اولویت‌های این بخش است. وقتی یک گردشگر تصمیم می‌گیرد به جایی سفر کند نخستین امتیازی را که در نظر می‌گیرد صلح و امنیت آن منطقه است. گردشگران پس از اطمینان از امنیت مقصد خود، به قیمت و کیفیت خدمات ارائه شده توجه می‌کنند».

 

ترکیه دوران طلایی گردشگری را تجربه کرده است به طوریکه آمار گردشگران در این کشور از 10.5 میلیون بازدیدکننده در سال 2000 به 36.2 نفر در سال 2015 افزایش یافت و ترکیه را به ششمین مقصد برتر گردشگری جهان تبدیل کرد.

 

بخش گردشگری ترکیه در سال 2015 درآمدی بالغ بر 31.5 میلیارد دلار داشت. اما سال گذشته تعداد گردشگران 30 درصد کاهش یافت؛ به طوریکه تعداد آنها از 34.8 میلیون نفر در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2015 به 24 میلیون نفر در همین زمان در سال 2016 کاهش یافت.

 

مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی ترکیه می‌گوید افرادی که پیش از این به ترکیه آمده‌اند مایل به بازگشت به این کشور برای بازدید دوباره آن هستند؛ اما کسانی که تصمیم دارند برای نخستین بار به ترکیه بیایند سفر خود را به تعویق می‌اندازند.

 

مواردی که به آن اشاره شد باعث تضعیف اقتصاد ترکیه شده است. ارزش لیره در هفته نخست 2017 به شدت کاهش یافت و حدود 3.60 به ازای هر دلار آمریکا معامله شد. تحلیلگران بر این باورند که ارزش لیره در ماه‌های پیش‌رو پایین‌تر خواهد آمد.

 

با اینکه کاهش ارزش لیره از جهاتی مثبت است و سفر به آن را ارزانتر می‌کند، به طور کلی از ثروت این کشور می‌کاهد و ترکیه قادر به پرداخت بدهی‌های خود نخواهد بود.

 

نگرانی‌های امنیتی به طور مستقیم روی اقتصاد تأثیر می‌گذارد. استانبول که یکی از مقاصد گردشگری مهم ترکیه است هدف اصلی حملات تروریستی قرار گرفته است. 12 ژانویه 2016، 10 گردشگر آلمانی در نتیجه یک حمله انتحاری در قلب استانبول جان خود را از دست دادند. بی‌اوغلو یکی از محله‌های استانبول نیز در ماه مارس هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفت. حمله به فرودگاه اصلی این شهر در ماه ژوئن نیز به کشته شدن چندین نفر و ترس و وحشت مسافران منجر شد.